RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAJUK: Keperluan Asas Bagi Benda Hidup SAINS TAHUN 4
DAY
|
LEARNING AREA
|
LEARNING OBJECTIVE
|
TARIKH DISEMPURNAKAN
(Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
|
MONDAY
(2/1/2012)
4 PINTAR
|
Living Things Have Basic Needs
|
Understanding that humans have basic
needs.
|
Identify the basic needs of humans.
|
|
TUESDAY
(3/1/2012)
4 CERDIK
|
Living Things Have Basic Needs
|
Understanding that humans have basic
needs.
|
Identify the basic needs of humans.
|
|
WEDNESDAY
(4/1/2012)
4 PINTAR
4 CERDIK
|
Living Things Have Basic Needs
|
Understanding that humans have basic
needs.
|
.
Give reasons why humans need food, water,
air and shelter.
|
|
THURSDAY
(5/1/2012)
4 PINTAR
|
Living Things Have Basic Needs
|
Understanding that animals have basic
needs.
|
Identify the basic needs of animals.
Give reason why animals need food, water,
air and shelter.
Describe types of shelters for animals.
|
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Kefahaman/Kemahiran Pelajar
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||
Orientation
8.30 pagi-8.40pagi
(10 minit)
(To attract students attention and
interest)
|
Pra Pengajaran:
|
Murid-murid telah maklum dengan tugasan yang perlu dilaksanakan mengikut
jadual bertugas yang telah disediakan.
|
1. Guru memulakan P&P dengan
mengucapkan Salam/selamat sejahtera
kepada murid-murid.
2. Guru mengambil kehadiran pelajar
3. Guru meminta murid-murid untuk
memastikan kelas dalam keadaan
bersih dan kemas.
4. Guru memaklumkan aktiviti sekolah dalam
minggu ini
5. Guru memastikan pelajar bersedia.
|
Buku Rekod Kedatangan
Jadual Bertugas Kelas
|
||||||||||||||||||||
Salam, kehadiran, kebersihan,
Pemakluman.
.
|
||||||||||||||||||||||||
Set Induksi:
Mengaitkan topik yang akan diajar dengan menceritakan kaitannya dengan demonstrasi
yang ditunjukkan di hadapan kelas.
|
Murid telah biasa melihat haiwan seperti hamster dalam kehidupan seharian
mereka.
|
(i) Guru menunjukkan seekor hamster yang
diletakkan di dalam sebuah sangkar bertutup/gambar seekor hamster kepada
murid-murid di dalam kelas.
(ii) Guru memberikan beberapa soalan kepada
murid-murid:
a) Cuba murid-murid teka apakah yang guru
bawa pada hari ini?
b) Apakah nama haiwan yang kamu lihat ini?
c) Apakah yang akan terjadi kepada haiwan
ini sekiranya kamu tidak memberikan makanan dan air kepadanya selama 1 minggu?
(iii) Murid memberikan respons dan jawapan
bagi soalan-soalan yang diberikan.
|
KPS:
1) Memerhatikan
2) Meramalkan
3) Berkomunikasi
BBM:
1) Hamster @ gambar hamster
2) Sangkar hamster
|
|||||||||||||||||||||
Eliciting of ideas
8.40
pagi-
8.50
pagi
(10
minit)
(To be aware of the student’s prior
knowledge)
|
Jenis-jenis keperluan asas
bagi haiwan.
Terdapat 4 jenis keperluan asas bagi haiwan:
1) Makanan
2) Air
3) Udara
4) Tempat tinggal
|
Murid-murid cuba mengenalpasti jenis-jenis keperluan asas bagi haiwan
menggunakan pengalaman dan pengetahuan sedia ada mereka.
|
(iv) Guru memberikan Lembaran Kerja 1
kepada murid-murid untuk dilengkapkan.
(v) Murid-murid melengkapkan latihan yang
diberikan oleh guru.
|
KPS:
1)
Mengelaskan
2)
Meramalkan
3)
Berkomunikasi
BBM:
1) Lembaran Kerja 1
Penilaian P&P:
1) Lembaran Kerja 1
NILAI:
1. Berfikiran kritikal dan analitis.
2.
Luwes dan berfikiran terbuka
|
||||||||||||||||||||
Restructuring of ideas
8.50
pagi-
9.10
pagi
(20
minit)
(To realize the existence of alternative ideas , ideas needs to be
improved, to be developed or to be replaced with scientific ideas)
|
Penyampaian Isi:
Jenis-jenis keperluan asas
bagi haiwan.
Terdapat 4 jenis keperluan asas bagi haiwan:
5) Makanan
6) Air
7) Udara
8) Tempat tinggal
***Menggunakan AKRONIM= “MAUT”
atau “MUAT”
|
Pelajar dapat menyatakan
Empat keperluan asas bagi haiwan.
Kepentingan keperluan asas kepada haiwan:
(i) Haiwan memerlukan makanan dan minuman
untuk membantu mereka membesar dan hidup sihat.
(ii) Haiwan memerlukan udarar untuk terus bernafas.
(iii) Haiwan memerlukan tempat perlindungan
untuk melindungi mereka daripada ancaman bahaya, matahari, dan cuaca buruk.
|
(i) Guru memberikan Lembaran Peta Konsep
kepada murid-murid.
(ii) Guru menunjukkan video bertajuk “The
Needs of Animal” atau “Animal Needs” kepada
murid-murid.
(iii) Murid-murid memerhatikan video yang
dipaparkan oleh guru.
(iv) Guru menyanyikan lagu yang dipaparkan
pada video berkenaan.
(v) Guru meminta murid untuk menyanyikan
secara beramai-ramai lagu yang terdapat dalam video.
(vi) Guru menjelaskan kepada murid-murid
jenis-jenis keperluan asas bagi haiwan menggunakan Slide Power Point.
1) Makanan
2) Air
3) Udara
4) Tempat tinggal
***guru boleh menunjukkan video-video berkaitan dengan keperluan asas
bagi haiwan (disediakan dalam folder (VIDEO KEPERLUAN ASAS HAIWAN)
(vii)
Guru
menjelaskan kepada murid-murid tentang kepentingan keperluan asas kepada
haiwan.
(viii)
Murid
melengkapkan Peta Konsep yang diberikan oleg guru.
|
KPS:
1) Memerhatikan
2) Mengelaskan
3) Meramalkan
4) Berkomunikasi
BBM:
1) Video “The Needs of Animal”
2) Lembaran Peta Konsep.
3) Laptop
4) LCD
5) Pembesar Suara
Penilaian P&P:
1. Lembaran Peta Konsep
NILAI:
1. Berfikiran kritikal dan analitis.
2. Luwes dan berfikiran terbuka
|
||||||||||||||||||||
Application
of ideas
9.10
pagi-
9.25
pagi
(10
minit)
(To
apply the new ideas to a different situation)
|
Murid menyusun gambar keperluan asas haiwan dalam bahagian yang telah
disediakan di dalam kertas mahjong.
|
Murid telah mempelajari tentang keperluan-keperluan asas bagi haiwan pada
peringkat “Restructuring of Ideas”
|
1) Guru membahagikan murid-murid kepada
beberapa kumpulan.
2) Guru memberikan sekeping kertas mahjong
dan beberapa gambar keperluan-keperluan asas bagi haiwan.
3) Murid-murid mengelaskan keperluan-keperluan
asas bersama-sama dengan ahli kumpulan mereka.
4) Guru memerhatikan aktiviti yang
dilaksanakan oleh murid.
5) Murid-murid mempamer dan menjelaskan
hasil tugasan yang telah diselesaikan dalam kumpulan.
6) Guru membincangkan jawapan yang
diberikan bersama-sama dengan murid-murid.
|
KPS:
5) Memerhatikan
6) Mengelaskan
7) Meramalkan
8) Berkomunikasi
BBM:
1) Kertas mahjong
2) Gambar keperluan asas bagi haiwan
3) Gam
NILAI:
1. Berfikiran kritikal dan analitis.
2.
Luwes dan berfikiran terbuka
|
||||||||||||||||||||
9.25
pagi-
9.30
pagi
(5
minit)
(To
accommodate ones idea to the scientific ideas.)
|
Kesimpulan:
Haiwan memerlukan
keputusan asas untuk hidup iaitu:
Atau
|
Murid berupaya membuat kesimpulan
terhadap pelajaran yang dipelajari berdasarkan pengetahuan yang
telah diperolehi dalam aktiviti
sebelumnya.
|
1) Murid-murid membuat kesimpulan terhadap
pelajaran yang dipelajari pada hari berkenaan.
2) Guru menjelaskan semula jenis-jenis
keperluan asas bagi haiwan dan kepentingannya kepada murid-murid.
|
KPS:
1)
Berkomunikasi
NILAI:
1. Berfikiran kritikal dan analitis.
2.
Luwes dan berfikiran terbuka
|
No comments:
Post a Comment