1.0
PENGENALAN
Kanak-kanak adalah `saintis’.
Mereka belajar dan memahami dunia sekeliling mereka melaui proses yang
dilakukan oleh seorang ahli sains. Mereka akan gunakan semua deria untuk
belajar tentang objek atau fenomena yang sedang mereka kaji. Dengan
soalan-soalan yang ditanya mereka mengumpul maklumat tentang objek yang dikaji.
Akhirnya daripada pemerhatian dan jawapan yang mereka terima mereka akan memahami
objek atau fenomena yang dikaji.
Mereka
kemudian akan menyusun maklumat yang dikumpulnya untuk membentuk skemata,
struktur dan konsep-konsep. Pada mereka, teori yang mereka bina adalah logik
dan rasional sebab ianya berdasarkan bukti dan pengalaman mereka. Cuma pengalaman mereka terhad, dan
tahap pemikiran mereka juga belum mantap. Ini bermakna apabila kanak-kanak ini
masuk ke bilik darjah sains, mereka sudah punyai idea atau kefahaman mereka
sendiri tentang konsep dan fenomena yang akan anda ajar. Konsep awal yang
dimiliki kanak-kanak disebut dengan konsepsi. Konsep awal atau konsepsi yang
tidak sesuai dengan konsep ilmiah biasa disebut miskonsepsi.
2.0
DEFINISI
MISKONSEPSI
Ada
banyak istilah yang sering digunakan bagi menerangkan tentang idea sedia ada
kanak-kanak tentang sains. Miskonsepsi, kerangka altenatif, prekonsepsi,
idea alternatif, dan sains kanak-kanak
supayanya membawa maksud yang sama, iaitu konsep sains yang dipunyai oleh
kanak-kanak melalui pengalamannya.
Miskonsepsi adalah andaian dan penerangan kurang tepat tentang sesuatu
fenomena yang dibentuk oleh individu melalui pengalamannya ( Martin et
al.,2002). Manakala Novak dan Gowin(1984) menyatakan bahawa miskonsepsi adalah
merupakan suatu interpretasi konsep-konsep dalam sesuatu pernyataan yang tidak
dapat diterima. Oleh sebab penerangan tentang sesuatu konsep tadi tidak sama
dengan penerangan yang diberikan oleh ahli sains maka idea kanak-kanak tadi
dikenali sebagai miskonsepsi.
Betul
miskonsepsi selalu dipunyai oleh kanak-kanak, tapi apabila ianya tidak
ditangani oleh guru-guru secara bijak miskonsepsi ini akan berterusan hingga
dewasa. Juga bila ianya tidak ditangani segera, ianya akan digunakan untuk
membentuk kefahaman konsep yang seterusnya. Tentunya dengan ujudnya miskonsepsi,
ianya mempunyai impak yang serius terhadap pembelajaran.
Miskonsepsi
tidak hanya terjadi pada kanak-kanak tetapi juga terjadi pada guru. Hal ini
menyebabkan miskonsepsi pada kanak-kanak semakin besar. Miskonsepsi juga dapat
terjadi pada buku-buku yang dijual di pasaran. Jika buku tersebut digunakan
oleh guru dan kanak-kanak sebagai sumber belajar maka guru dan kanak-kanak
tersebut akan mengalami konsepsi dan bahkan makin memperkuat miskonsepsi yang
sebelumnya sudah terjadi. Oleh karena itu, memang tidak mudah memperbaiki
miskonsepsi namun guru hendaknya selalu berusaha untuk memperbaiki penguasaan
konsep yang dipelajarinya sehingga dapat mengenali yang terjadi pada
kanak-kanak.
3.0
PUNCA
BERLAKUNYA MISKONSEPSI
Apakah
punca berlakunya miskonsepsi ini? Di antaranya;
1.
Tidak
semua pengalaman yang dialami oleh kanak-kanak membolehkan mereka membuat
kesimpulan yang tepat atau pun mereka dapat melihat sesuatu daripada pelbagai
aspek.
2.
Apabila
kanak-kanak bertanya kepada ibu-bapa atau ahli keluarga yang lain tentang
sesuatu fenomena mereka kadangkala memberi maklumat yang kurang tepat sebab
mereka pun kurang tahu tetang fenomena itu
3.
Penerangan yang mereka dapat
daripada pelbagai sumber seperti media cetak dan elektronik dimana kadangkala
kesahihan faktanya boleh diragui.
Harlen
(2000) mencadangkan beberapa sebab berlakunya miskonsepsi di kalangan
kanak-kanak. Di antaranya;
1. Pengalaman
kanak-kanak terhad. Jadi hanya sebahagian bukti yang dijumpai oleh kanak-kanak.
2. Kanak-kanak
hanya beri perhatian kepada aspek yang didapati melalui deria meraka dan tidak
berdasarkan pemikiran logik. Contohnya, dia alami matahari bergerak ikutnya,
jadi begitulah matahari bergerak.
3. Kanak-kanak
yang muda hanya boleh fokus kepada satu-sat ciri sahaja semasa mengkaji sesuatu
fenomena atau objek.Contohnya, benda hidup bergerak, jadi kereta itu enda hidup
sebab ia bergerak
4. Kanak-kanak
guna istilah tertentu tetapi kurang memahami konsep sebenar
5. Kanak-kanak
tidak mahu melepaskan idea mereka sebab tidak terdapat penerangan lain yang
logik pada mereka.
4.0
KATEGORI
MISKONSEPSI
Miskonsepsi
boleh dikategorikan seperti berikut;
Kategori
|
Penjelasan
|
`Preconceived
notions’
|
Pembentukan
konsep yang berakar – umbi daripada pengalaman seharian. Contohnya, ramai
orang percaya air bawah tanah mengalir dalam sungai sebab pemerhatian mereka
air yang di atas tanah mengalir sebegitu.
|
Kepercayaan
bukan- saintifik
|
Pandangan
yang mereka pelajari daripada sumber selain daripada Pendidikan Sains
contohnya daripada pengajaran agama atau mitos. Contohnya teori tenang
permulaan kehidupan di Bumi.
|
Salah-faham
konsep
|
Ujud
apabila cara pengajaran konsep sains tidak mengambilkira atau tidak mencabar
paradoks dan percanggahan yang timbul daripada preconceived notions dan
kepercayaan bukan-saintifik. Bagi menangani kekeliruan mereka membina teori
yang lemah tentang konsep tersebut.
|
Miskonsepsi
Vernakular
|
Ujud
kerana penggunaan istilah yang maksudnya berbeza dalam konteks sains dan
kehidupan seharian.
|
Miskonsepsi
fakta
|
Maklumat
yang dipelajari semasa umur muda dan telah kekal lama, tidak dicabar sehingga
dewasa.
|
5.0
MAKLUMAT
TENTANG TAJUK YANG DIKAJI
Subject : Science
Year : Year 4
Learning area : Investigating Materials
Learning Objective : 1.1 Understanding the
properties of materials
Learning Outcome : Pupils:
1. Classify
objects into groups according to the materials they are made of.
2.
Identify materials that conduct
electricity.
6.0
MISKONSEPSI
PELAJAR DALAM TAJUK YANG DIKAJI
Terdapat
beberapa miskonsepsi pelajar dalam tajuk yang dikaji. Antaranya:
Miskonsepsi
|
Fakta
|
1) Hanya
bahan yang diperbuat daripada logam sahaja yang boleh mengalirkan arus elektrik.
|
Terdapat bahan bukan
logam yang dapat mengalirkan arus elektrik seperti air limau, air paip, dan
karbon.
|
2) Karbon
tidak dapat mengalirkan arus elektrik
|
Karbon merupakan
konduktor elektrik walaupun ianya tidak diperbuat daripada bahan logam.
|
3) Air
limau bukan konduktor elektrik.
|
Air limau merupakan
konduktor elektrik yang baik.
|
4) Air
paip tidak dapat mengalirkan arus elektrik.
|
Air paip merupakan
konduktor elektrik yang lemah.
|
7.0
KAEDAH YANG DIPILIH UNTUK MEMBANTU PELAJAR DAN CARA
PELAKSAANNYA
Terdapat
beberapa kaedah yang boleh digunakan bagi membantu pelajar dalam mengatasi
miskonsepsi dalam tajuk yang dikaji. Antara kaedah yang boleh digunakan adalah
seperti berikut:
7.1.1
PENGAJARAN
BERASASKAN KEPADA MODEL INKUIRI PENEMUAN
Salah satu kaedah yang
berkesan untuk membantu pelajar membetulkan miskonsepsi yang wujud dalam diri
pelajar adalah dengan cara menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan kepada
model inkuiri penemuan.
Secara asasnya pelajar di semua peringkat dan dalam setiap domain sains
perlu diberi peluang untuk menggunakan siasatan saintifik dan membangunkan
keupayaan untuk berfikir dan bertindak dalam cara yang dikaitkan dengan
siasatan, termasuk bertanya soalan, merancang dan menjalankan penyiasatan,
menggunakan alat-alat dan teknik yang sesuai untuk mengumpul data, pemikiran kritis
dan logik tentang hubungan antara keterangan dan penjelasan,
membina dan menganalisis penjelasan alternatif, dan berkomunikasi saintifik
hujah.
Oleh
yang demikian, kaedah pembelajaran sebegini dilihat lebih efektik dalam
memperbetulkan miskonsepsi yang wujud dalam minda pelajar kerana pelajar
sendiri yang akan menjalankan penyiasatan, bertanya soalan, merancang dan dan menggunakan
alat-alat dan teknik yang sesuai untuk mengumpul data.
Apabila
kaedah ini digunakan pelajar akan merasai dan mengalami sendiri pengalaman
membina konsep dalam kotak fikiran mereka dan dalam masa yang sama konsep yang
salah akan dapat diperbetulkan. Langkah pelaksanaan pengajaran boleh dirujuk
melalui pautan video berikut:
Inquiry-Based Learning
Maklumat
berkaitan dengan Pembelajaran menggunakan pendekatan inkuiri penemuan turut
boleh diperolehi daripada pautan berikut:
Inquiry Based Learning
KAEDAH PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BERASASKAN KEPADA MODEL
INKUIRI PENEMUAN
Pembelajaran
sebegini boleh dilaksanakan oleh guru apabila guru mendapati wujud miskonsepsi
dalam minda pelajar. Setelah mengenalpasti miskonsepsi dalam diri pelajar
samada berdasarkan kepada soalan lisan, set soalan, Ujian Awal dan lain-lain
kaedah, guru boleh melaksanakan pembelajaran berasaskan kepada model inkuiri
penemuan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sekiranya
masih wujud lagi miskonsepsi dalam minda pelajar, guru boleh mengulangi semula
kaedah pembelajaran ini.
Contoh rancangan pengajaran harian (RPH) menggunakan
pendekatan inkuiri penemuan adalah seperti berikut:
CONTOH RANCANGAN
MENGAJAR MENGGUNAKAN
PENDEKATAN INKUIRI PENEMUAN
Tema :
Menyiasat Alam Bahan
Tajuk : Sifat-sifat
Bahan
Sub Topik : Sifat
Bahan
Tempoh : 60
minit
Tahun : 4
USM
Objektif
Pembelajaran : Memahami
sifat-sifat bahan
Hasil
Pembelajaran : Pada
akhir P&P, para pelajar akan dapat mengenalpasti bahan
konduktor/penebat elektrik
Standard Kandungan :
5.1 Memahami sifat-sifat bahan.
Standard Pembelajaran :
5.1.3 Mengenalpasti konduktor dan penebat
Pendekatan/ Kaedah/ Strategi : Pendekatan - Inkuri –
penemuan
Strategi
– Mengeksperimen dan Perbincangan
Fasa
(Masa)
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran & pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
Mengapa terdapat jenis bahan dalam satu alat elektrik
|
Jenis aktiviti : Bercerita
- Guru menceritakan tentang pengalaman terkena kejutan elektrik yang
kecil.
-
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid.
|
Kemahiran saintifik:
Komunikasi
Nilai murni :
Berhati-hati
|
Meramal
Idea
(10 minit)
|
Mengenalpasti objek konduktor dan penebat elektrik.
|
1.
Mengedarkan pelbagai jenis
objek kepada murid,
Seperti paku, kertas buku, pensil kayu, pembaris plastik, karbon
pensil, duit syiling 10 sen, sudu plastik, getah pemadam dan rod kaca.
2.
Murid mengelaskan bahan
kepada 2 kumpulan konduktor dan penebat elektrik.
|
Kemahiran saintifik:
Meramal,
Mengelas
Nilai murni :
Kerjasama,
berani
|
Pemerhatian
(25 minit)
|
Mengeksperimen bahan yang diberi dalam litar elektrik.
|
1.
Murid membina litar lengkap.
2.
Murid menyambungkan objek
yang diberi dalam satu litar yang lengkap.
3.
Murid
membuat pemerhatian tentang nyalaan mentol bagi setiap objek yang disambung
dalam litar lengkap.
4.
Murid
merekodkan hasil pemerhatian dalam borang yang diberi.
|
Kemahiran saintifik:
Mengeksperimen,
Pemerhatian
Nilai
Murni :
Berkerjasama
Jujur
|
Penjelasan
(15 minit)
|
- Bahan konduktor
(pengalir elektrik)
- Bahan penebat
(bukan pengalir elektrik)
|
1.
Guru
meminta setiap kumpulan murid membentangkan hasil keputusan eksperimen.
2.
Setiap
kumpulan murid memberikan kesimpulan berdasarkan hasil eksperimen
masing-masing. ( Aras tinggi)
3.
Guru mengukuhkan hasil dan
memberi takrifan konduktor elektrik dan penebat elektrik.
|
|
Refleksi
(5 minit)
|
Senarai bahan konduktor dan penebat elektrik
|
1.Murid
membuat peta minda.
i)Bahan
konduktor
ii)Bahan penebat
2.(Lampiran kerja disediakan)
|
|
CONTOH
LATIHAN MURID
Sila tandakan ( / ) bagi objek
yang dapat menyalakan mentol.
Objek
|
Keadaan Mentol Selepas Disambungkan Objek
|
Menyala
|
Tidak Menyala
|
Getah Pemadam
|
|
|
Pensil kayu
|
|
|
Pembaris plastik
|
|
|
Karbon pensil
|
|
|
Duit Syiling 10 sen
|
|
|
Sudu plastik
|
|
|
Rod Kaca
|
|
|
Paku
|
|
|
Kertas buku
|
|
|
7.1.2
PETA
KONSEP
enggunaan peta konsep
dalam mengatasi miskonsepsi pelajar merupakan
antara kaedah yang baik
untuk dilaksanakan.
Guru memberikan peta
konsep ini kepada pelajar semasa sesi pembelajaran sedang dilaksanakan.
Kemudian guru meminta prlajar untuk mengisi ruangan kosong berdasarkan maklumat
yang mereka perolehi semasa mengikuti sesi pembelajaran dan pengajaran.
Kemudian guru
mengumpulkan peta konsep yang telah siap diisi oleh pelajar dan kemudiannya
guru boleh mengenalpasti miskonsepsi yang wujud dalam minda mereka secara
langsung. Sekiranya berlaku atau wujud miskonsepsi contohnya ada segelintir
pelajar yang mengatakan bahawa air limau bukan konduktor elektrik maka guru
boleh memperbetulkan fakta tersebut dengan cara mengulang semula penjelasan
konsep ataupun meminta pelajar berkenaan untuk membuat penyelidikan dan
pembacaan semula untuk memperbetulkan miskonsepsi yang wujud dalam minda
mereka.
7.1.3
PENGGUNAAN
BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM)
Bahan bantu mengajar yang dimaksudkan
adalah guru menyediakan kad imbas yang dapat membantu pelajar dalam mengukuhkan
pemahaman mereka dalam tajuk yang dipelajari.
CONTOH
BBM
|
KAEDAH
PELAKSANAAN
|
Kad imbas
|
Guru boleh menggunakan kad imbas
seperti kad imbas yang menunjukkan gambar-gambar bahan yang boleh mengalirkan
arus elektrik iaitu konduktor elektrik dan bahan yang tidak boleh mengalirkan
arus elektrik iaitu penebat.
|
Bahan maujud
|
Guru boleh membawa bahan-bahan mujud
ke dalam kelas semasa member penjelasan kepada pelajar tentang penebat dan
konduktor. Antara bahan maujud yang boleh digunakan ialah:
·
Set litar elektrik
·
Klip kertas
·
Air limau
·
Karbon (pensel)
·
Air paip
|
Carta
|
Carta turut boleh digunakan untuk
memperbetulkan miskonsepsi pelajar di dalam tajuk konduktor dan penebat. Guru
boleh menggunakan carta yang menunjukkan contoh-contoh bahan yang mengalirkan
arus elektrik (konduktor) dan bahan-bahan yang menghalang arus elektrik iaitu
penebat.
|
7.1.4
KAEDAH
BERCERITA
Kaedah bercerita
merupakan antara kaedah yang paling berkesan untuk member kefahaman kepada
pelajar tentang sesuatu tajuk yang dipelajari.
Untuk memastikan
pelajar faham berkaitan dengan tajuk Konduktor dan Penebat, guru boleh
menceritakan kepada pelajar cerita berikut:
KISAH DI SUATU PAGI
Pada
suatu pagi, hujan turun dengan lebatnya, angin bertiup kencang disertai dengan
petir dan guruh yang sabung-menyabung. Ada lima orang sahabat Aiman, Hanif,
Fairuz, Shuhada dan Ela terkandas dalam hujan lebat tersebut. Mereka berteduh
di sebuah perhentian bas.
Tidak
berapa lama kemudian, sebatang pokok yang berdekatan tumbang menimpa wayar
elektrik lalu menyebabkan ia putus. Hujung salah satu wayar tersebut telah
mengenai bumbung perhentian bas tersebut. Shuhada yang kebetulan pada ketika
itu sedang bersandar pada tiang perhentian bas itu terkena kejutan elektrik.
Aiman
tanpa berfikir panjang terus menarik Shuhada dengan tujuan untuk menolong
tetapi malangnya dia turut terkena kejutan elektrik tersebut. Sementara
rakan-rakan lain tergamam seketika.
Kemudian
Fairuz terpandang batang besi yang berada berdekatan lalu menghulurkan kepada
Shuhada dengan tujuan untuk menariknya tetapi dia juga turut terkena kejutan.
Ela terpaku dengan fikiran yang buntu, namun Hanif tetap berusaha untuk
menolong. Dengan menggunakan ikhtiar yang terakhir dia mengambil sebatang kayu
dan menolak rakan-rakannya ke tempat yang selamat.
Selepas
Shuhada, Aiman dan Fairuz salama berada di hospital, Hanif dan Ela
tertanya-tanya sesama sendiri mengapakah batang besi dan batang kayu yang
digunakan dalam usaha menyelamatkan rakannya memberi kesan yang berbeza?
Bolehkah
anda membantu Hanif dan Ela mencari jawapan??????
Mari
kita mencari jawapan anda itu
***Video yang dicadangkan
dilampirkan bersama dengan tugasan ini.
7.1.5
PENGGUNAAN
POWER POINT
Power point merupakan antara bahan
penting yang boleh digunakan dalam pengajaran tajuk Konduktor dan Penebat.
Antara kebaikan menggunakan Power Point dalam mengajar tajuk ini adalah seperti
berikut:
1)
Imej
dan input mudah untuk dimasukkan.
2)
Bahan pengajaran dapat dibina dalam untuk
penampilan yang berbeza.
3)
Boleh
menambah nota muka surat.
4)
Boleh
dengan mudah menambah media dan rakaman .
7.1.6
PENGGUNAAN
BAHAN ANIMASI (VIDEO)
Bahan animasi juga
dapat digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi memudahkan
pemahaman pelajar tehadap tajuk yang dikaji. Penggunaan animasi yang sesuai
akan menarik perhatian pelajar dan seterusnya akan menyebabkan mereka lebih cepat
untuk mempelajari sesuatu daripada animasi yang ditunjukkan kepada mereka.
Antara contoh bahan
animasi yang boleg digunakan bagi tujuan memudahkan pemahaman pelajar dan
mengatasi miskonsepsi pelajar dalam topik ini ialah seperti penggunaan video
bertajuk:
Science - Electricity -
Conductors and Insulators - English – YouTube
7.1.7
SET
SOALAN (KUIZ/SOAL JAWAB LISAN)
Set
soalan merangkumi samada soalan berbentuk bertulis ataupun soalan lisan. Kadeah
ini digunakan bagi mengatasi miskonsepsi pelajar dalam memahami konduktor dan penebat.
Pelajar
akan memberikan jawapan terhadap soalan-soalan yang diberikan berdasarkan
kepada pemahaman mereka. Apabila guru menggunakan kaedah penyoalan samada
secara bertulis ataupun lisan, guru akan dapat mengenalpasti samada terdapat
miskkonsepsi dalam minda pelajar ataupun tidak.
Sekiranya
terdapat miskonsepsi dalam minda pelajar, guru dapat memperbaikinya dengan
kadar yang segera. Guru juga boleh mengadakan Ujian Pra dan Ujian Akhir (Pre
& Post Test) bagi mengenalpasti miskonsepsi yang wujud dalam minda pelajar.
Kaedah ini akan memudahkan lagi tugas guru dalam membantu pelajar mengatasi
miskonsepsi dalam minda mereka.
Contoh
latihan yang boleh diberikan kepada pelajar bagi mengenapasti miskonsepsi dan
membantu pelajar mengatasi miskonsepsi mereka adalah seperti berikut:
Latihan
1.
|
Berikut
ialah senarai beberapa bahan yang biasa anda lihat dan guna dalam kehidupan
seharian.
|
|
(a)
|
Tandakan √ dalam kotak bagi
konduktor elektrik.
|
|
|
Straw
|
|
|
|
|
Air garam
|
|
|
|
|
Cuka
|
|
|
|
|
Dawai kuprum
|
|
|
|
|
Grafit (karbon pensel)
|
|
|
|
|
Kertas
|
|
|
|
|
Pembaris keluli
|
|
|
|
(b)
|
Mengapa dawai elektrik dirumah kamu dibalut dengan getah?
________________________________________________________
|
2.
|
Nyatakan fungsi alat-alat berikut dalam satu litar elektrik.
|
|
(a)
|
Suis : ____________________________
|
|
(b)
|
Bateri : ____________________________
|
|
(c)
|
Mentol : ____________________________
|
3.
|
Apakah yang dimaksudkan dengan:
|
|
(a)
|
Litar terbuka
________________________________________________________
|
|
(b)
|
Litar tertutup
________________________________________________________
|
|
(c)
|
Konduktor elektrik
________________________________________________________
|
|
(d)
|
Penebat elektrik
________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1.8
DEMONSTRASI
DAN EKSPERIMEN
Kaedah lain yang boleh
digunakan untuk membantu pelajar mengatasi miskonsepsi dalam tajuk konduktor
dan penebat adalah dengan menggunakan kaedah demonstrasi.
Pelajar akan lebih
mudah memahami isi pelajaran yang diajar sekiranya diberi peluang untuk merasai
dan mencuba sendiri sesuatu perkara. Selain itu, guru juga harus bijak
menggunakan bahan-bahan yang sering dilihat oleh pelajar dalam kehidupan
seharian mereka supaya wujud konteks di antara isi pelajaran yang dipelajari
dengan pengalaman mereka dalam kehidupan seharian mereka.
Guru boleh mengadakan
demonstrasi semasa mengajar tajuk konduktor dan penebat di dalam kelas.
Demonstrasi ini boleh dijalankan semasa fasa “Restructuring of Ideas” sekiranya guru menggunakan modul “Needham 5 Phase”. Setelah kaedah
demontrasi digunakan, guru boleh meminta pelajar untuk melaksanakan eksperimen.
Kaedah ini boleh
dilaksanakan secara berkumpulan ataupun secara individu sekiranya bahan
mencukupi. Guru boleh memberi set soalan kepada murid-murid untuk dilengkapkan
dan pelajar perlu mencari jawapan bagi soalan-soalan berkenaan melalui keputusan eksperimen yang diperolehi
8.0
RUJUKAN
Abruscato, J. (2000). Teaching
Children Science. A Discovery Approach. (5th
ed.).Washington:
Wadsworth Publishing Company. Edition) USA,
Allyn & Bacon.
Alsop, S. and
Watts, M. ( ). Interviews-about-scenarios.Exploring the affective
dimensions of
physics education.
Di muatturun pada 8ept.2011 daripada
http://www.manchesteruniversitypress.co.uk/uploads/docs/630021.pdf
Eggen,
P. and Kauchak, D. (2004) Educational Psychology: Windows, Classrooms.
Upper Saddle River: Pearson
Prentice Hall
Guest,
G. (2004 ). Alternative Frameworks and Misconceptions in Primary Science.
Dimuat turun pada 8 Sept.2011
daripada http://www.ase.org.uk/sci-
tutors/professional_issues/teaching_teaching/misconceptions.php.
Harlen, W. (2000
B.) The Teaching of Science in Primary Schools. 3rd Edition.
London
Martin,
R.; Sexton, C.; Gerlovich, J. (2002). Teaching science for all children-
Methods for
constructing understanding. Boston: Allyn and Bacon.
No comments:
Post a Comment