Pengenalan
Sebagaimana
yang telah kita maklum bahawa PPSMI telah pun diperkenalkan pada tahun 2003 .
Sebelum PPSMI dilaksanakan pada 2003 banyak badan-badan pemikir antaranya Majlis
Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MAMPEN),
Institute of Strategic and International Studies (ISIS) yang telah memberikan
pandangan-pandangan ataupun cadangan-cadangan mereka demi memastikan keperluan
negara terhadap K-workers, puluhan ribu saintis,jurutera dan juga pakar-pakar
tertentu untuk memajukan Negara ke arah Negara maju tahun 2020 dapat dipenuhi. Oleh
yang demikian, bagi mencapai hasrat tersebut, kerajaan mengambil keputusan
untuk menyediakan pelajar-pelajar mahir dalam bidang sains dan matematik sejak
di peringkat persekolahan lagi. Sejajar dengan kemajuan dan kehendak dunia masa
kini yang memerlukan kepada penguasaan Bahasa Inggeris yang baik, maka PPSMI
dilaksanakan bermula untuk murid Tahun Satu dan diikuti dengan Tingkatan 1 dan
Tingkatan 6 bermula pada tahun 2003.
Namun
begitu, menurut laporan akhbar Berita Harian bertarikh 10 Julai 2009, Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) akan
melaksanakan dasar MBMMBI secara berperingkat-peringkat (soft landing) mulai tahun
2010. Hal ini sekaligus memansuhkan PPSMI secara berperingkat-peringkat.
Jika dilihat secara terperinci, terdapat
perbezaan yang ketara di antara dasar MBMMBI dan Dasar PPSMI. Perbezaan ini
adalah, dasar
PPSMI menetapkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengajaran dan
pembelajaran (P&P) manakala dasar MBMMBI menetapkan penggunaan bahasa
Malaysia sebagai bahasa pengantar dalam P&P sains dan matematik di sekolah
kebangsaan dan sekolah menengah manakala bahasa Cina di sekolah jenis
kebangsaan Cina dan bahasa Tamil di sekolah jenis kebngsaan Tamil.
Mungkin
pertukaran dasar yang dibuat oleh pihak kementerian telah mendatangkan pelbagai
reaksi dan persoalan dalam kalangan pendidik, ibu bapa malah masyarakat umum. Dasar
MBMMBI dilaksanakan adalah seteah mengambil kira dapatan kajian yang dijalankan oleh pelbagai pihak
yang mendapati bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan sepertimana yang
dihasratkan oleh pihak kerajaaan. Hasil kajian juga mendapati murid sukar
memahami mata pelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. Murid
mengambil masa yang lama untuk memahami konsep matematik dan sains kerana
mereka tidak faham bahasa Inggeris. Hal ini memaksa guru-guru untuk
mengajar dalam bahasa Malaysia supaya murid dapat memahami kedua-dua mata
pelajaran tersebut. Masalah seperti ini bukan sahaja dialami oleh
sekolah-sekolah di luar bandar, tetapi juga di bandar. Oleh yang demikian,
sekiranya PPSMI diteruskan, sebahagian besar murid di negara kita tidak akan
dapat menguasai ilmu matematik dan sains dengan baik dan mereka akan terus
ketinggalan. Kajian KPM juga menunjukkan bahawa kebanyakan sekolah telah
melaksanakan p&p sains dan matematik dalam bahasa Malaysia.
Impak Kepada Guru-guru
Isu
pembatalan dasar PPSMI ini telah mendatangkan pelbagai reaksi dalam kalangan
murid-murid dan guru-guru di sekolah. Hal ini kerana, pembatalan dasar PPSMI
ini akan memberi kesan kepada kedua-dua belah pihak dan serba sedikit telah mengganggu proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Bagi pihak guru, pembatalan PPSMI ini
menyebabkan guru Sains dan Matematik tidak akan menerima bayaran BISP mulai
2012 yang dianggarkan berjumlah RM40 juta setahun. Terdapat segelintir guru
yang mengeluh dengan pembatalan dasar PPSMI ini lantaran pemotongan elaun BISP
yang telah diterima sejak beberapa tahun yang lepas. Ekoran daripada pemotongan
elaun ini telah menyebabkan guru-guru berkenaan mengalihkan kekecewaan mereka
kepada murid-murid di sekolah dengan cara memarahi mereka semasa P&P
dijalankan di dalam kelas.
Selain
itu juga, guru di sekolah juga mengalami dilema apabila Dasar MBMMBI
dilaksanakan di sekolah. Hal ini kerana, guru-guru mengalami kekeliruan samada
untuk menggunakan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu sebagai medium pengajaran Sains
dan Matematik di sekolah. Walaupun Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri
Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan bahawa Sains dan Matematik boleh
diajar menggunakan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu sepenuhnya atau secara
dwibahasa, guru-guru masih berada dalam dilema. Hal ini bertambah sukar apabila
terdapat sesetengah sekolah dan ibu bapa
yang memohon untuk meneruskan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris. Bagi segelintir ibu bapa, mereka beranggapan bahawa pengajaran Sains
dan Matematik dalam Bahasa Inggeris akan membantu anak-anak mereka dalam
menguasai Bahasa Inggeris yang sememangnya menjadi keperluan dalam era masa
kini.
Tan
Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan pelbagai langkah transformasi untuk
mengukuhkan Bahasa Inggeris melalui Dasar MBMMBI iaitu dengan menambah jadual
waktu pembelajaran bahasa tersebut dalam waktu persekolahan. Hal ini telah
menyebabkan waktu pembelajaran bagi matapelajaran Dunia Sains dan Teknologi
(DST) dikurangkan menjadi dua waktu sahaja dalam seminggu. Bagi segelintir guru-guru
sains, hal ini telah menimbulkan kerisauan kepada mereka kerana waktu
pembelajaran sains yang kurang akan menyebabkan murid-murid hanya dapat
mempelajari isi pelajaran sains dengan hanya di tahap yang paling minimum.
Apabila hal ini berlaku, murid-murid akan mengalami masalah semasa mereka
berada di tahap dua kerana banyak istilah, isi pelajaran, dan maklumat yang
sepatutnya diketahui oleh murid-murid tidak dapat disampaikan oleh guru semasa
P&P dilaksanakan di dalam kelas.
Selain
itu juga, pelaksanaan MBMMBI telah menyebabkan kesukaran bagi guru-guru Sains
khususnya dalam menjalankan P&P. Hal ini berlaku kerana standard pembelajaran yang dimuatkan dalam
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) berada di aras yang tinggi bagi tahap
pembelajaran murid Tahun 1 dan 2. Hal ini telah menimbulkan kesukaran bagi
guru-guru kerana mereka terpaksa menghabiskan isi pelajaran sebagaimana yang
telah ditetapkan dalam Dokumen Standard KSSR. Guru-guru terpaksa- bertungkus
lumus mengajar dalam dua waktu pengajaran yang ditetapkan dalam masa seminggu. Sekiranya
mereka gagal untuk menghabiskan isi pelajaran sebagaimana yang telah ditetapkan
maka hal ini akan menimbulkan kesukaran kepada guru dan murid-murid.
Hal
ini bertambah sukar lagi apabila elemen ICT atau Teknologi Maklumat dimuatkan
di dalam matapelajaran pengajaran Sains.
Keadaan ini telah menyebabkan segelintir guru kadangkala terpaksa mengabaikan
atau melambatkan sesi pengajaran yang berkaitan dengan ICT atau Teknologi
Maklumat demi member laluan kepada isi pelajaran Sains yang dirasakan perlu
diutamakan. Segelintir guru pula bertungkus lumus cuba menghabiskan silibus dan
impaknya pengajaran yang dibuat adalah dalam keadaan tergesa-gesa. Apabila
pengajaran yang dibuat oleh guru adalah dalam keadaan tergesa-gesa, maka hal
ini akan menyebabkan murid-murid sukar atau mungkin tidak dapat menerima sepenuhnya
pengajaran yang diberikan oleh guru.
Guru-guru
turut mengalami kesukaran dalam mengendalikan murid-murid khususnya murid-murid
Tahun 1 semasa mengajar tajuk ICT kerana mereka dikehendaki mengajar
murid-murid berkenaan cara untuk menggunakan komputer secara amali di dalam
Bilik Komputer Sekolah. Cabaran akan menjadi lebih besar kepada guru-guru yang
mengajar kelas yang mempunyai 40 orang pelajar. Guru-guru terpaksa mengajar
murid yang ramai di dalam kelas. Hal ini sudah tentu akan menimbulkan suasana
yang kurang selesa kepada murid-murid yang ingin belajar secara amali
lebih-lebih lagi apabila sesebuah sekolah tersebut kekurangan kemudahan
komputer. Murid yang ramai terpaksa berkongsi komputer yang sedikit di dalam
sesebuah makmal komputer. Kesannya, pembelajaran tidak dapat dilaksanakan
dengan sebaiknya.
Selain
itu juga,terdapat segelintir guru yang mengalami kesukaran dalam menulis
rancangan pengajaran harian bagi matapelajaran Sains dan Matematik. Hal ini
berlaku kerana guru-guru berkenaan telah biasa menulis rancangan pengajaran
harian menggunakan Bahasa Inggeris dan bahan-bahan mereka miliki seperti
buku-buku teks dan bahan rujukan adalah dalam Bahasa Inggeris. Apabila berlaku
pemansuhan terhadap Dasar PPPSMI, guru-guru terpaksa mencari bahan-bahan dalam
rujukan yang menggunakan medium Bahasa Melayu. Hal ini sudah pasti memberikan
kesukaran keada guru-guru. Mereka terpaksa mengeluarkan wang ringgit untuk
membeli buku-buku dan bahan-bahan yang hendak digunakan semasa pengajaran
dilaksanakan di dalam kelas. Apabila guru merasakan bahawa perubahan yang
dibuat menyukarkan tugasan mereka, maka hal ini akan menyebabkan mereka
berkerja dalam keadaan yang tidak menyeronokkan
Impak Kepada
Murid-murid
Bagi
murid-murid pula, mereka mengalami masalah dalam mempelajari Sains dan
Matematik dalam Bahasa Melayu apabila Dasar MBMMBI dilaksanakan pada awalnya,
Hal ini kerana, terdapat segelintir murid yang mahir dan lebih selesa dengan
penggunaan Bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran Sains dan Matematik di
sekolah. Hal ini berlaku khususnya kepada murid-murid yang tinggal di kawasan bandar
dan bagi mereka yang sememangnya menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa
petuturan dalam kehidupan seharian mereka.
Apabila
perkara ini berlaku, murid-murid berkenaan terpaksa mengambil masa yang lebih lama
untuk memahami isi pelajaran yang diajar dalam Bahasa Melayu. Kesannya juga
dihadapi oleh guru iaitu mereka kadangkala terpaksa menterjemah
perkataan-perkataan tertentu yang tidak dapat difahami oleh murid-murid semasa
mempelajari Sains dalam Bahasa Melayu. Hal ini sudah pasti melambatkan sesi
pembelajaran di dalam kelas terutamanya apabila rata-rata murid di dalam
sesuatu kelas berkenaan tidak dapat memahami isi pelajaran yang disampaikan di
dalam kelas.
Jelas
di sini bahawa dasar baru yang telah diperkenalkan oleh pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia serba sedikit memberi cabaran kepada guru-guru di sekolah. Cabaran ini
sekiranya tidak dapat ditangani dengan baik oleh guru-guru, ianya boleh mengganggu proses pendidikan di sekolah. Oleh
yang demikian, guru-guru seharusnya mempersiapkan diri mereka untuk menerima
segala perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan dengan bersikapp lues dan
fleksibel supaya mereka dapat melaksanakan segala dasar yang telah ditetapkan
oleh pihak KPM dengan sebaiknya. Guru sebagai suri tauladan kepada murid-murid
hendaklah sentiasa menerima dan menjalankan tanggungjawab yang diberikan dengan
penuh tanggungjawab dan beretika supaya hasrat kerajaan untuk melahirkan modal
insan yang berguna akan dapat dicapai dengan jayanya.
No comments:
Post a Comment