1.0
PENGENALAN
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) merupakan
suatu perubahan yang diperkenalkan sebagai usaha menyusun semula dan menambah
baik kurikulum sedia ada bagi memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan,
kemahiran dan nilai relevan untuk memenuhi keperluan semasa serta menghadapi
cabaran abad ke-21.
Pelaksanaan KSSR menggantikan Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) bermula sesi persekolahan Januari lalu bertujuan
meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran bahasa Inggeris. KSSR digubal
dalam pernyataan standard terdiri daripada standard kandungan dan pembelajaran
yang perlu dicapai murid dalam satu tahap persekolahan.
2.0
CIRI-CIRI
UTAMA KSSR
KSSR adalah reka bentuk
kurikulum berasaskan 6 tunjang iaitu Komunikasi,Kerohanian, Sikap dan Nilai;
Kemanusiaan, Perkembangan Fizikal dan Estetika; Sains dan Teknologi serta
Keterampilan Diri.
KSSR
juga digubal menggunakan Elemen Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara eksplisit dengan memfokuskan
kepada 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul).
KBSR
adalah reka bentuk kurikulum berasaskan tiga bidang iaitu Komunikasi; Manusia
dan Alam Kelilingnya dan Perkembangan Diri Individu. Kaedah ini menggunakan
Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif dengan fokus kepada 3M
(Membaca, Menulis dan Mengira)
3.0
PERMASALAHAN
KSSR
Walapun
pada dasarnya Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan sebagai
usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada dan bagi memastikan
murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai relevan untuk memenuhi
keperluan semasa serta menghadapi cabaran abad ke 21, namun masih banyak
kepincangan dan permasalahan yang timbul. Secara ringkasnya permasalahan dalam
kurikulum KSSR merangkumi beberapa aspek sebagaimana yang berikut:
4.0
PERMASALAH
DALAM ASPEK KURIKULUM
Dalam
KSSR Tahap Satu, ada beberapa mata pelajaran baru di samping penggabungan semua
disiplin ilmu dalam Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif bagi
pengurusan kurikulum lebih berkesan. Jika dilihat dari segi pembahagian Modul
Teras Asas dan Modul Teras Tema ini, matapelajaran Sains tidak dijadikan Modul
Teras Asas. Hak ini dinyatakan kerana Modul Teras Asas lebih memberi fokus
kepada literasi dan numerasi, kesejahteraan diri dan pembangunan rohani.
Manakala Sains pula diperkenalkan dalam Modul Teras Tema bagi memberi pengetahuan
asas disiplin ilmu Sains.
Waktu
yang diperuntukkan untuk sesi pengajaran dan pembelajaran Sains bagi murid
Tahap satu hanyalah sebanyak 3 masa seminggu iaitu hanya 90 jam berbanding
dengan matapelajaran Bahasa Inggeris yang meliputi sebanyak 10 masa seminggu
iaitu sebanyak 300 jam. Hal dilihat sebagai suatu perkara yang agak
membimbangkan kerana kurikulum KSSR yang dirangka seolah-olah lebih
mementingkan kepada penguasaan Bahasa Inggerus berbanding dengan penekanan kepada
elemen dan ilmu sains. Pembahagian waktu dalam KSSR adalah sebagaimana yang
berikut:
BIL
|
MODUL
|
MASA
DALAM SEMINGGU (minit)
|
SK
|
SJKC
|
SJKT
|
MODUL
TERAS ASAS
|
1
|
Bahasa Malaysia
|
360
|
300
|
300
|
2
|
Bahasa Inggeris
|
300
|
150
|
150
|
3
|
Bahasa Cina
|
-
|
360
|
-
|
Bahasa Tamil
|
|
|
360
|
4
|
Pendidikan Islam
|
180
|
120
|
120
|
Pendidikan Moral
|
180
|
120
|
120
|
5
|
Pendidikan Jasmani
|
60
|
60
|
60
|
6
|
Pendidikan Kesihatan
|
30
|
30
|
30
|
7
|
Matematik
|
180
|
180
|
180
|
MODUL
TERAS TEMA
|
8
|
Dunia Seni Visual
|
60
|
60
|
60
|
9
|
Dunia Muzik
|
30
|
30
|
30
|
10
|
Dunia Sains dan Teknologi
|
60
|
60
|
60
|
11
|
Bahasa Arab./ Bahasa cina SK/Bahasa Tamil
SK./B. Kadazandusun/ B.Iban
|
90
|
|
|
|
Perhimpunan
|
|
|
|
Perhimpunan
|
30
|
30
|
30
|
Jumlah
|
1380
|
1380
|
1380
|
Hal
ini juga sebenarnya memberi masalah besar kepada guru-guru yang mengajar
matapelajaran sains di sekolah kerana peruntukan waktu yang sangat sedikit
dalam seminggu menyebabkan mereka tidak mempunyai waktu yang cukup untuk menghabiskan
silibus sepertimana yang telah dirangka. Dalam masa yang sama juga, guru-guru
turut mempunyai masalah dalam membuat penilaian
kepada murid-murid mereka kerana peruntukan waktu yang sangat terhad.
Akibatnya terdapat segelintir guru yang mengambil jalan mudah iaitu dengan
melakukan penipuan dengan memberikan kelulusan kepada murid-murid mereka
walaupun murid-murid tersebut belum diuji oleh guru-guru mereka.
5.0
PERMASALAHAN
DALAM ASPEK GURU
Antara pembaharuan lain
yang diperkenalkan dalam KSSR adalah Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan
(SPPK) dengan memperkukuh Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Terdapat lima
kaedah pentaksiran dilaksanakan melalui SPPK iaitu pentaksiran aktiviti
jasmani, sukan dan kokurikulum, pentaksiran sekolah, pentaksiran psikometrik,
peperiksaan pusat serta pentaksiran pusat. Di bawah pentaksiran sekolah, setiap
sekolah bertanggungjawab melaksanakan sistem pentaksiran sendiri yang dirancang
dan diperiksa guru membabitkan murid, ibu bapa dan organisasi luar yang
dipecahkan kepada dua iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif.
Pentaksiran formatif
membabitkan proses sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai kaedah
dalam melapor maklumat selain membuat penilaian sama ada bertulis atau verbal
mengenai cara meningkatkan pembelajaran murid. Guru tidak dibenar
membandingkan murid serta meletakkan skala yang menunjukkan kedudukan mereka
seperti digunakan sebelum ini. Hal ini sama sekali telah menyebabkan kesulitan
kepada guru-guru dalam membuat penilaian kepada murid-murid mereka. Sememangnya
tujuan utama penilaian yang dibuat oleh guru dalam kurikulum KBSR sebelum ini
bukanlah bertujuan untuk membanding bezakan di antara murid-murid mereka namun
hal ini dilakukan adalah bagi memudahkan pihak guru dalam mengenalpasti
murid-murid yang lemah dan memerlukan perhatian yang lebih daripada guru-guru
mereka.
Selain itu juga dengan
wujudnya Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) hal ini sebenarnya telah
menambahkan beban kerja kepada guru-guru secara tidak langsung. Banyak guru
yang menyatakan ketidakpuashatian mereka terhadap pelaksanaan sistem
pentaksiran sebegini. Hal ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor antaranya
masalah kesuntukan waktu dalam menjalankan pentaksiran.
Banyak guru yang
menyatakan bahawa mereka terpaksa menjalankan sesi pentaksiran dengan mengambil
waktu yang diperuntukkan untuk sesi pengajaran digunakan sepenuhnya untuk
menjalankan sesi pentaksiaran. Hal ini juga berlaku akibat daripada kesibukan
guru dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang telah diberikan dalam
menguruskan urusan lain di sekolah. Dalam masa yang sama, kesibukan guru dalam
menjalankan segala program yang telah dirangka di sekolah juga menjadi faktor
utama mengapa guru-guru terbeban dengan tugas untuk menjalankan pentaksiran ke
atas murid-murid mereka.
Selain itu juga,
guru-guru terbeban apabila mereka terpaksa membahagi-bahagikan waktu yang
diperuntukkan untuk sesi pengajaran bagi memberi laluan kepada murid-murid
mereka untuk menghabiskan latihan-latihan yang disediakan di dalam Buku Latihan
Aktiviti (BLA). Guru-guru juga berada di dalam dilema apabila mereka juga harus
memastikan bahawa murid-murid melengkapkan latihan yang ditulis di dalam buku
tulis bagi subjek masing-masing. Hal ini sangat ketara khususnya kepada
guru-guru yang mengajar matapelajaran Dunia Sains dan Teknologi (DST) kerana
waktu yang diperuntukkan untuk mengajar subjek tersebuat hanyalah sebanyak 3
waktu seminggu iaitu hanya sebanyak 90 jam. Guru-guru yang subjek DST
sememangnya mempunyai waktu yang sangat terhad terutamanya untuk memastikan
mereka dapat menghabiskan silibus yang diajar tepat pada waktunya di samping
dapat menjalankan pentaksiran kepada murid-murid mereka.
Hal ini semakin bertambah
rumit apabial guru-guru terpaksa bertungkus lumus memastikan semua buku latihan
aktiviti dan juga buku tulis dapat dilengkapkan sebelum pemantaun dilakukan
oleh pihak pentadbir sekolah. Sekiranya guru-guru tidak berjaya memastikan
murid-murid mereka dapat memaksimumkan penggunaan buku latihan atau buku tulis,
maka markah bagi penilaian buku aktviti muri bagi guru berkenaan akan menjadi
rendah. Hal ini sudah pasti akan menimbulkan perasaan marah dan tekanan kepada
guru-guru yang berkenaan.
Melalui pelaksanaan
kurikulum KSSR, pembaharuan lain yang dilakukan adalah segala perkembangan murid dipantau melalui hasil kerja mereka termasuk
ujian dan peperiksaan yang disimpan di dalam portfolio. Hal ini sebenarnya
telah menimbulkan masalah kepada guru-guru dalam menyimpan segala hasil kerja
murid kerana terdapat segelintir sekolah khususnya sekolah yang berada di
kawasan Bandar yang mempunyai jumlah atau bilangan murid yang ramai di dalam
sesebuah kelas. Guru-guru terpaksa mengambil masa yang lama dalam menguruskan
hal penyimpanan hasil kerja murid mereka di dalam portfolio lebih-lebih lagi
bagi guru-guru yang mengajar murid-murid Tahun 1. Hal ini menjadi beban kepada
guru-guru kerana murid-murid khususnya murid-murid Tahun 1 tidak mempunyai
kemahiraan dalam menyimpan hasil kerja mereka sendiri di dalam portfolio
masing-masing. Natijahnya, guru-guru semakin dibebani dengan tugas menyimpan
hasil kerja murid-murid mereka.
Tujuan utama dokumen atau
hasil kerja itu direkodkan adalah bagi tujuan rujukan guru dan ibu bapa namun
masih banyak dalam kalangan ibu bapa yang kurang arif berkaitan dengan kaedah
pentaksiran yang dijalankan. Hasilnya ibu bapa tidak memahami apa yang dilalui
oleh anak-anak mereka dalam kurikulum KSSR. Dokumen ini dibahagikan kepada dua
iaitu portfolio perkembangan dan pameran (showcase). Portfolio perkembangan menunjukkan
perkembangan pembelajaran murid dari semasa ke semasa, membantu guru memantau
perkembangan dan membuat pentaksiran serta membolehkan murid melakukan
penilaian kendiri dalam menetapkan matlamat yang hendak dicapai.
Namun begitu perkara yang
berlaku adalah sebaliknya. Guru-guru hanya seolah-olah terpaksa melaksanakan
pentaksiran PBS hanya dengan tujuan untuk melengkapkan portfolio murid-murid
mereka lantaran pemantauan yang akan dilaksanakan oleh pihak atasan. Oleh yang
demikian terdapat segelintir guru yang mengambil jalan mudah dengan cara
memberikan jawapan kepada murid-murid mereka bagi membolehkan murid-murid tersebut
melepasi band yang disasarkan hanya dengan tujuan supaya penilaian tersebut
dapat dimuatkan di dalam portfolio. Hakikatnya murid-murid mereka sememangnya
tidak layak memerima band-band yang tertentu namun atas tujuan pemantauan
portfolio, guru-guru seolah-olah terpaksa mengambil jalan mudah walapun
seolah-olah mereka telah melakukan penipuan dalam menjalankan pentaksiran PBS.
Bagi guru-guru perkara yang utama adalah mereka telah memenuhkan portfolio
murid-murid mereka dengan bahan-bahan dan hasil kerja murid.
Selain itu juga, melalui
pentaksiran PBS yang dijalankan dalam kurikukulum KSSR, dengan wujudnya Portfolio
pameran (showcase) telah menambahkan beban kerja kepada guru-guru. Hal ini
terjadi kerana, guru-guru terpaksa membuat pemilihan ke atas hasil kerja terbaik
murid-murid mereka untuk dimuatkan di dalam Portfolio Pameran. Sekiranya
guru-guru yang terlibat mempunyai bilangan murid yang ramai, pasti akan
menyebabkan kesukaran kepada guru-guru berkenaan dalam membuat pemilihan.
Selain itu, guru-guru juga diminta untuk membuat salinan ke atas hasil kerja
terbaik murid-murid mereka sebelum dimuatkan di dalam Portfolio Pameran. Hal
ini bertambah sukar apabila guru-guru tidak dibenarkan untuk membuat salinan
fotokopi di sekolah lantaran sikap pihak pentadbir yang kadangkala menghalang
guru-guru untuk menggunakan mesin fotokopi di sekolah. Natijahnya, guru-guru
terpaksa menggunakan wang mereka sendiri untuk membuat salinan fotokopi di
kedai luar.
Dalam pentaksiran PBS, setiap
band memiliki penilaian bermula band satu bermaksud murid tahu, band dua (tahu
dan faham), band tiga (tahu, faham dan boleh buat), band empat (tahu, faham dan
boleh buat dengan beradab), band lima (tahu, faham dan boleh buat dengan
beradab terpuji) serta band enam (murid tahu, faham dan boleh buat dengan
beradab mithali. Apabila murid-murid tidak melepasi band-band yang dinyatakan
khususnya band 1, maka guru-guru tidak dibenarkan untuk membuat penilaian dalam
band lain kepada murid berkenaan. Hal ini bertambah sukar apabila murid-murid
yang tidak melepasi band 1 mengambil masa yang terlalu lama untuk menguasai
band tersebut. Perkara ini akan menyebabkan tugas guru menjadi lebih sukar
kerana terpaksa membuat ulangan
pentaksiran dalam band yang sama sehinggalah murid-murid berkenaan melepas band
1.
Selain itu juga, guru-guru mengalami masalah dan
tekanan dalam menguruskan urusan memasukkan data bagi band-band yang telah
dicapai oleh murid-murid mereka dalam laman sesawang yang telah dibangunkan
oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia. Guru-guru dikehendaki memasukkan
data di dalam laman sesawang sppbs.moe.gov.my/sppbs/ dalam jangkamasa yang tertentu. Masalah utama yang
dihadapi oleh guru-guru adalah dari segi kelewatan sistem PBS yang kadangkala
menjadi terlalu lambat dalam menerima dan menyimpan maklumat yang telah diisi
oleh guru-guru. Terdapat juga masalah di
mana maklumat yang diisi oleh guru-guru tidak disimpan oleh sistem PBS.
Hal ini telah menimbulkan kemarahan dan rasa dukacita guru-guru terhadap
kurikulum KSSR. Selain itu juga, segelintir guru-guru terpaksa mengambil waktu
rehat mereka terutamanya pada waktu malam bagi tujuan mengisi maklumat di dalam
sistem PBS. Secara asasnya masalah-masalah yang dihadapi oleh guru-guru berkaitan
web PBS adalah sebagaimana yang berikut:
6.0
PERMASALAHAN
DALAM ASPEK MURID
Sebagaimana
yang telah dinyatakan bahawa waktu pembelajaran untuk matapelajaran Bahasa
Inggeris telah ditingkat kepada 10 waktu seminggu iaitu sebanyak 300 jam. Pembahagian
waktu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah adalah seperti
berikut:
Kemahiran
|
Waktu
Dalam Seminggu
|
Listening & Speaking
|
3
|
Reading
|
2
|
Writing
|
2
|
Language Arts
|
3
|
Hal
ini telah menimbulkan beberapa masalah kepada murid-murid kerana terdapat
segelintir murid-murid yang menyatakan bahawa mereka berasa bosan di dalam kelas dengan penambahan waktu Pengajaran
dan Pembelajaran (P&P) bahasa Inggeris. Hal amat ketara khususnya kepada
murid-murid yang berada di kawasan luar Bandar. Hal ini berlaku kerana Bahasa
Inggeris merupakan bahasa ketiga yang digunakan dan hanyalah digunakan semasa
kelas Bahasa Inggeris dijalankan.
Kebanyakkan murid-murid luar bandar yang kurang
memahami Bahasa Inggeris berasa cepat bosan kerana mereka tidak dapat memahami
isi pelajaran yang disampaikan oleh guru-guru Bahasa Inggeris mereka. Terdapat
pernyataan di dalam Laman sesawang online KSSR yang menyatakan bahawa
murid-murid tidak akan berasa bosan lantaran kaedah dan teknik yang pelbagai
diperkenalkan oleh guru untuk menarik minat murid, namun hal ini tidak berlaku.
Modul Language Arts yang menekankan pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa
tidak dapat dijalankan sepenuhnya oleh guru semasa di dalalm kelas lantaran
guru-guru Bahasa Inggeris sibuk menyiapkan penilaian PBS. Aktiviti seperti
nyanyian, jazz chants, choral speaking, drama, dan muzik juga kadangkala tidak
dapat dilaksanakan khususnya oleh guru-guru di luar bandar kerana kurangnya
pemahaman murid-murid mereka dalam istilah-istilah Bahasa Inggeris.
Selain itu juga, segelintir murid merasakan bahawa
melalui pelaksanaan sistem PBS telah menyebabkan mereka sukar untuk mengetahui
tahap dan kedudukan mereka di dalam pelajaran. Hal ini berlaku kerana penilaian
yang dibuat menerusi sistem PBS tidak menggunakan markah bagi menentukan
kedudukan murid-murid. Peperiksaan khas juga tidak wujud dalam kurikulum KSSR.
Oleh yang demikian, terdapat segelintir murid yang merasakan bahawa mereka
boleh bersuka ria ataupun mengambil mudah terhadap pelajaran lantaran tiada
peperiksaan khas yang dijalankan di dalam kurikulum KSSR. Sikap untuk bersaing
dalam kalangan murid-murid juga semakin pudar kerana mereka tidak mengetahui
tahap dan kebolehan masing-masing dalam pelajaran mereka.
7.0
CARA
PENYELESAIAN
Sebagaimana
yang telah dinyatakan bahawa terdapat beberapa isu dan permasalahan dalam pelaksanaan
KSSR. Isu-isu dan permasalahan tersebut mungkin dapat datasi atau diselesaikan
menggunakan beberapa cara sebagaimana yang berikut:
7.1
Menambah
waktu pengajaran Subjek Dunia Sains & Teknologi.
Waktu
yang diperuntukkan untuk subjek Dunia Sains dan Teknologi (DST) hendaklah
ditambah bagi memberikan ruang dan waktu kepada guru-guru dan murid-murid dalam
melengkapkan Buku Latihan Aktiviti (BLA), Buku Tulis, dan bagi melengkapkan
pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sebagaimana yang dikehendaki oleh pihak
Kementerian Pelajaran Malaysia. Melalui penambahan waktu dalam subjek Dunia
Sains dan Teknologi (DST) juga akan mengurangkan tekanan guru dalam
menyampaikan isi pelajaran bagi subjek DST. Guru-guru tidak akan menjadi
terkejar-kejar dalam menghabiskan segala isi pelajaran sebagaimana yang telah
dinyatakan di dalam Dokumen Standard Pembelajaran.
7.2
Memperbaiki
Sistem SPPBS dalam laman web: http://sapsnkra.moe.gov.my
Kerajaan
perlu menambah baik Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi
melancarkan pelaksanaan pengisian data dalam web yang disediakan oleh pihak
KPM. Sebagaimana yang dinyatakan oleh pihak Kementerian Pelajaran melalui
Menteri yang bertanggunjawab mengatakan bahawa sistem PBS yang ada sekarang
masih baru dan akan diperbaiki sebagaimana yang disuarakan oleh Kesatuan
Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).
Langkah
untuk menambah baik PBS ini adalah satu langkah yang tepat diambil oleh pihak
kerajaan dan penambahbaikan sistem PBS ini hendaklah dilaksanakan dengan
secepat mungkin kerana dalam beberapa tahun sahaja lagi peperiksaan PMR akan
menggunakan sistem PBS ini sepenuhnya. Perkara yang perlu diberi keutamaan
adalah agar sistem PBS ini menjadi satu sistem yang mesra pengguna, mudah di
akses dan penilaian yang dibuat semestinya telus. Sistem PBS ini juga
seharusnya boleh diakses tidak kira dimana sahaja walaupun di sekolah-sekolah
pedalaman atau luar bandar.
7.3
Memperuntukkan
ruangan kepada guru untuk menempatkan fail-fail KSSR.
Terdapat
beberapa masalah yang dihadapi oleh guru-guru dalam menyimpan fail-fail yang
digunakan dalam KSSR. Hal ini terjadi kepada guru-guru yang berada di
sekolah-sekolah pedalaman dan sekolah yang mempunyai kelas yang kecil. Tidak
kurang juga kepada sekolah-sekolah kawasan bandar yang tidak mempunyai ruangan
yang banyak bagi menyimpan segala fail yang disediakan untuk pelajar. Oleh itu
sebuah bilik khas perlu disediakan bagi menempatkan semua fail yang digunakan
dalam KSSR.
7.4
Memberikan
taklimat kepada ibu bapa dan guru tentang pelaksanaan KSSR.
Walaupun
taklimat berkaitan dengan KSSR telah dijalankan oleh sesetengah sekolah, namun
pelaksanaannya perlu ditingkatkan bagi memberikan maklumat dan penjelasan
secara terperinci berkaitan dengan pelaksanaan KSSR di sekolah. Hal ini amat
penting kerana ramai ibu bapa yang kurang jelas tentang pelaksanaan KSSR
terutama bagi pelaksanaan KSSR untuk murid-murid Tahun 1, 2 dan 3.
Pihak
sekolah sering menerima pertanyaan tentang KSSR. Video penerangan KSSR dilihat belum
mencukupi untuk menerangkan secara jelas berkaitan dengan KSSR. Dalam masa yang
sama masih ramai dalam kalangan ibu bapa yang tidak mempunyai akses yang mudah
terhadap panggunaan internet yang membolehkan mereka untuk mencari maklumat
berkaitan dengan KSSR.
Oleh
yang demikian, pihak Kementerian Pelajaran dan pihak sekolah hendaklah
meningkatkan jumlah taklimat yang diberikan kepada ibu bapa dan penjaga
murid-murid yang mengikuti pembelajaran menggunakan sistem KSSR. Semasa
taklimat tersebut dilaksanakan, ibu bapa dan penjaga hendaklah diberikan
penjelasan yang terperinci berkaitan dengan perkara-perkara seperti berikut:
Persoalan Berkaitan Dengan KSSR
|
1. Mengapakah
KSSR diperkenalkan?
|
2. Apakah
maksud Kurikulum Standard?
|
3. Apakah
perbezaan KSSR dengan KBSR?
|
4. Adakah
terdapat perubahan mata pelajaran dalam KSSR Tahap Satu?
|
5. Mengapakah
Modul Teras Tema diperkenalkan?
|
6. Mengapakah
Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas?
|
7. Mengapakah
peruntukan masa untuk Pendidikan Islam di SJK (C) dan SJK (T) dikurangkan
berbanding di SK?
|
8. Bolehkah
sekolah membuat penjurusan (streaming) dalam KSSR?
|
9. Adakah
KSSR dapat melahirkan masyarakat yang bersahsiah?
|
10. Siapakah
yang akan mengajar Dunia Sains dan Teknologi?
|
11. Perlukah
murid Tahun 1 belajar TMK?
|
12. Bolehkah
Elemen Merentas Kurikulum tidak digunakan dalam P&P?
|
13. Bilakah
elemen TMK diajar dalam Dunia Sains dan Teknologi?
|
14. Berapakah
bilangan minimum dan maksimum standard kandungan serta standard pembelajaran
TMK yang perlu diajar dalam seminggu?
|
15. Adakah
murid akan berasa bosan di kelas dengan penambahan waktu Bahasa Inggeris?
|
16. Apakah
tindakan guru sekiranya murid tidak mencapai standard yang ditetapkan?
|
17. Adakah
buku teks disediakan bagi semua mata pelajaran tahun 1?
|
18. Adakah
semua murid belajar menggunakan komputer bagi Elemen Merentas Kurikulum - Teknologi Maklumat dan Komunikasi?
|
19. Bagaimanakah
EMK-TMK hendak dijalankan sekiranya semua guru hendak menggunakan makmal
dalam satu masa?
|
20. Bagaimanakah
sekolah yang tidak mempunyai capaian internet dapat melaksanakan pembelajaran
yang melibatkan komputer?
|
21. Apakah
usaha yang dilakukan bagi menyediakan guru bagi pelaksanaan KSSR?
|
22. Adakah
KSSR mampu mendorong kreativiti guru dan murid dalam p&p?
|
23. Apakah
saluran yang disediakan oleh guru-guru yang menghadapi masalah berkaitan
KSSR?
|
24. Dalam
tahap 1, setakat manakah pendidikan seks diajarkan?
|
7.5
Memansuh
atau mengurangkan penggunaan Buku Latihan Aktiviti (BLA).
Salah
satu masalah yang dihadapi oleh guru-guru dalam melaksanakan kehendak kurikulum
KSSR adalah berkaitan dengan penggunaan Buku Latihan Aktiviti (BLA). Ramai guru
yang terkejar-kejar untuk memastikan murid-murid dapat menyiapkan Buku Latihan
Aktiviti (BLA) yang telah diberikan kepada mereka. Oleh yang demikian
penggunaan Buku Latihan Aktiviti (BLA) hendaklah dikurangkan atau dimasuhkan
kerana kerana murid-murid tersebut perlu melengkapkan Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) sepanjang mengikuti kurikulum KSSR.
7.6
Pengurangan
atau penambahbaikkan waktu pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah.
Sebagaimana
yang diketahui bahawa guru-guru Bahasa Inggeris dan murid-murid mengalami
masalah dalam pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah. Guru-guru mengalami
masalah dalam menyediakan bahan dan aktiviti bagi menjalankan pembelajaran
subjek Bahasa Inggeris yang di susun dalam tiga waktu berterusan. Murid-murid
pula mudah bosan dengan subjek ini walaupun pihak Kementerian pelajaran
menyatakan bahawa murid-murid tidak akan berasa bosan lantaran wujudnya modul
Language Arts yang menekankan pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa.
Hakikatnya
guru-guru tidak dapat melaksanakan aktiviti-aktiviti sebagaimana yang
dicadangkan seperti nyanyian, jazz chants, choral speaking, drama dan muzik
lantaran kesibukan dalam menguruskan PBS. Selain itu juga murid-murid sudah
berasa bosan dengan waktu pembelajaran yang agak panjang sehingga menyebabkan
mereka tidak berminat lagi untuk meneruskan sesi pembelajaran.
8.0
KESIMPULAN
KSSR
diperkenalkan sebagai satu usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum
sedia ada untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan
nilai yang relevan untuk memenuhi keperluan semasa serta menghadapi cabaran
abad ke-21. Namun begitu, segala permasalahan dan isu yang timbul hendaklah
diselesaikan dalam jangka waktu yang segera bagi memastikan segala pembaharuan
yang dilaksanakan dalam kurikulum KSSR dapat diterima oleh warga pendidik dan
guru di Malaysia.
9.0
RUJUKAN
A.Aziz Deraman, “Kesusasteraan Kebangsaan
dalam Sistem Pendidikan: Membentuk Masyarakat Madani di Malaysia”, Dewan
Sastera, Februari 2000, hlm. 13-17
Abdullah Mohd Noor, Ahmad Jaffni Hassan.
(2000) Cabaran Dalam Kepimpinan Kurikulum Pendidikan, dlm. Juriah Long, Halimah
Badioze Zaman, Putih Mohamed, Zalizan Mohd Jelas(disunting), Aliran Dalam
Amalan Pendidikan Menjelang Abad ke-21,
Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Shahabuddin Hashim, Rohizani yaakub, Mohd
Zohir Ahmad. (2007). Pedagogi: Strategi dan Teknik Mengajar Berkesan. Kuala
Lumpur: PTS Profesional an Pub. Sdn. Bhd.
Vallance, R. (2000). Excellent Teachers.
Exploring Self Construct, Role and Personal Challenges. Paper presented at
Australian Association for Research for Education (AARE) conference, Sydney. http://www.aare.edu.au. 17
January 2008
1 comment:
Read the whole bible. May God forgive you.
Post a Comment