KERTAS KAJIAN TINDAKAN
PENAMBAHBAIKAN PENGAJARAN
TAJUK FASA-FASA BULAN MENGGUNAKAN “SMART MOON PHASE LEARNING KIT” BAGI
MENINGKATKAN PRESTASI SAINS
MURID TAHUN 5 PINTAR
OLEH:
AZLAN SYAZANI BIN ADANAN
BAHAGIAN BUKU TEKS
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
PARCEL E, BLOK E15
62604, PUTRAJAYA
MALAYSIA
019-3757612
ABSTRAK
Kajian
yang dilaksanakan ini merupakan suatu kajian tindakan yang dilaksanakan bagi
membantu murid-murid Tahun 5 dalam memahami fasa-fasa bulan dalam tema Menyiasat
Bumi dan Alam Semesta. Tujuan kajian ini dilaksanakan adalah untuk
meningkatkan kefahaman dan daya mengingat murid-murid dalam tajuk fasa bulan
supaya pemahaman dan kemahiran dalam menjawab soalan yang berkaitan dengan
tajuk ini menjadi lebih mantap. Objektif kajian ini dilaksanakan adalah untuk
membantu murid-murid tahun 5 mengingat kedudukan dan nama-nama bagi fasa bulan
yang terkandung di dalam subjek sains Tahun 5. Instrumen kajian yang digunakan
dalam kajian ini adalah seperti pemerhatian, Ujian Pra dan Ujian Pasca. Instrumen kajian ini digunakan adalah untuk mengesan
peningkatan yang berlaku terhadap keupayaan murid-murid dalam memahami,
mengingat dan menjawab soalan-soalan berkiatan dengan tajuk ini. Seramai 25
orang muird Tahun 5 telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Setiap
data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif (kekerapan, peratusan dan
petikan perbualan). Berdasarkan kepada hasil
refleksi yang dijalankan menunjukkan bahawa kegagalan murid memahami dan
menjawab soalan berkaitan tajuk ini berlaku sebenarnya disebabkan oleh
kekeliruan terhadap konsep yang diajar. Ekoran
daripada perkara tersebut, murid-murid ini sering melakukan kesalahan dalam jawapan
yang diberikan setiap kali guru memberikan lembaran kerja untuk dilaksanakan. Smart
Moon Phase Learning Kit dicipta dan digunakan bagi membantu murid-murid
memahami dan mengingat fasa-fasa bulan dengan lebih baik. Implikasinya, murid-murid dapat memahami konsep
tentang fasa bulan dengan lebih baik dan akhirnya dapat membantu mereka dalam
menjawab soalan-soalan lembaran kerja yang diberikan dengan lebih baik.
Kata
kunci: Keberkesanan,Kaedah, Kit, Meningkatkan, Prestasi
1.0
PENDAHULUAN
Salah
atau kesukaran yang dihadapi oleh murid-murid sekolah rendah adalah dalam
memahami dan mengingati teori-teori yang dibincangkan dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran sains adalah dalam tajuk Fasa-fasa Bulan. Hal ini berlaku lantaran
teori yang terkandung di dalam tajuk tersebut merupakan teori yang agak sukar
difahami oleh murid-murid lantaran situasi kejadian alam tersebut tidak dilihat
secara jelas oleh mereka. Murid-murid hanya dapat melihat kejadian fasa-fasa
bulan dan dapat merasai kejadian siang dan malam tanpa menyedari keadaan
sebenar dan apakah yang menyebabkan berlakunya kejadian tersebut. Semasa sesi
soal jawab dan kuiz ringkas dilaksanakan di dalam kelas rata-rata dalam
kalangan murid tidak dapat menjawab soalan yang diberikan dengan betul. Setelah
diselidiki, hal tersebut adalah disebabkan oleh murid-murid tidak memahami dan
tidak dapat mengingat teori yang diajar semasa proses pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan di dalam kelas.
Oleh
yang demikian, satu inovasi perlu dilakukan demi menarik minat serta merangsang
minda murid untuk mendekati serta mencintai mata murid-muridan Sains. Guru yang
bijak akan mengambil peluang dengan memancing murid untuk mencintai mata murid-muridan
yang diajar dengancara memahami minat serta kecenderungan murid-muridnya.
Selain itu, guru juga harus kreatif dalam memilih kaedah pengajaran yang boleh
menarik minat murid dan seterusnya dapat memotivasikan mereka untuk mendalami
sesuatu mata murid-muridan tersebut. Justeru itu, pengkaji ingin menggunakan
kaedah nyanyian untuk membantu murid menghafal fakta-fakta Sains.
Pengkaji
akan menggunakan sebuah kit pembelajaran yang boleh membantu murid mengingati
fakta bagi sesuatu tajuk dalam mata murid-muridan Sains. Rasionalnya adalah
untuk membantu murid-murid yang lemah ini untuk menguasai keseluruhan tajuk
tersebut dengan menggunakan bahan-bahan bantu mengajar yang disediakan di dalam
kit pembelajaran tersebut. Pengkaji membuat keputusan untuk mengaplikasikan penggunaan
kit pembelajaran ini bagi tema pembelajaran ” Menyiasat Bumi dan Alam Semesta”
dan berfokus pada tajuk Fasa-fasa Bulan. Kanak-kanak, malah sehingga ke
peringkat usia remaja merupakan golongan yang akan lebih mudah memahami isi murid-muridan
sekiranya proses pembelajaran yang dilaksanakan melibatkan kepada penggunaan
bahan-bahan maujud. Oleh itu, peluang harus diambil oleh para guru untuk
menyelitkan elemen seni dan lagu di dalam proses P&P di dalam bilik darjah.
Cara sebegini bukan sahaja dapat membantu murid mengenali dan menghafal fakta
Sains dengan mudah, malah boleh meransang suasana P&P yang menyeronokkan
serta menghiburkan.
Kajian
ini dilaksanakan melibatkan beberapa fasa. Fasa yang dimaksudkan adalah fasa
sebelum guru menggunakan kit pembelajaran dan fasa selepas guru menggunakan kit
pembelajaran. Sebuah rancangan pengajaran harian telah disediakan tanpa
memuatkan penggunaan kit pemebalajaran dan dilaksanakan di dalam sesi
pembelajaran. Sebuah rancangan pengajaran lagi turut disediakan dengan
memuatkan penggunaan kit pembelajaran di dalam pengajaran bagi melihat kesan
keberkesanan penggunaan kit pembelajaran dalam sesi pengajaran yang
dilaksanakan. Kaedah yang digunakan untuk membuat kutipan data adalah dengan
menggunakan ujian pra dan ujian pos bagi melihat keberkesanan penggunaan kit pembelajaran
yang dicipta bagi memberi kefahaman kepada murid-murid terhadap isi murid-muridan
yang disampaikan.
PERNYATAAAN
MASALAH
Zaman
sains dan teknologi pada masa sekarang, terdapat banyak sumber yang mampu dan mudah
diperolehi oleh golongan guru atau pendidik untuk meningkatkan mutu dan kaedah pengajarannya.
Ini adalah bertujuan agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat menarik minat
murid-murid terhadap matamurid-muridan sains dan Sains yang selama ini dianggap
sukar. Menurut Musa Mohamad (Utusan Malaysia, 2000), “Penggunaan perkakas dan
peralatan juga sebenarnya boleh menarik minat para murid-murid mengikuti mata murid-muridan”.
Perkembangan tersebut menunjukkan beberapa alternatif serta pendekatan baru
perlu dilakukan bagi meningkatkan peratusan murid-murid di dalam bidang sains
dan teknologi. Oleh yang demikan pengkaji ingin mengkaji keberkesanan penggunaan
Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) dari aspek pencapaian dan peranan Kit Pembelajaran
dalam membantu guru dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam matamurid-muridan
Sains Tahun 5.
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian
ini dijalankan bertujuan melihat penggunaan bahan bantuan pengajaran Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) dalam kalangan guru-guru dan murid-muridmurid-murid di
Sekolah Kebangsaan Taman Suria, Johor. Antara objektif kajian ini ialah :-
1. Meningkatkan
kefahaman murid-murid dalam proses pembelajaran Sains dalam tajuk Fasa-fasa
Bulan bagi matamurid-muridan Sains Tahun 5 dengan menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit).
2. Meningkatkan
prestasi murid-murid dalam proses pembelajaran Sains dalam tajuk Fasa-fasa
Bulan bagi matamurid-muridan Sains Tahun 5 dengan menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning
Kit).
3. Membantu
guru-guru Sains menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih
mudah dan berkesan semasa di dalam kelas.
KUMPULAN
SASARAN
Kajian
ini melibatkan murid-murid Tahun 5 SK Taman Suria Johor Bahru. Bilangan murid
yang terlibat adalah sebanyak 25 orang murid. Bilangan lelaki dan perempuan
adalah sebagaimana yang berikut:
KEPENTINGAN
KAJIAN
Kefahaman
terhadap pembelajaran Sains semakin penting bagi negara Malaysia untuk menuju
kepada sebuah Negara berteknologi dan berkemahiran dalam bidang sains dan
teknologi. Bagi memenuhi keperluan untuk melahirkan generasi sedemikian,
Institusi Pendidikan memainkan peranan utama untuk menyahut cabaran tersebut.
KEPENTINGAN
KEPADA MURID-MURID
Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit).ini dapat meningkatkan kefahaman murid-murid dalam
mendalami matamurid-muridan Sains (Tajuk Fasa-fasa Bulan). Pengajaran ini juga
diharapkan dapat membantu murid-murid memberikan kerjasama di dalam kumpulan
dalam memberikan idea-idea serta sumbangan lain yang dapat membantu melancarkan
proses pembelajaran di dalam kelas.
KEPENTINGAN
KEPADA GURU
Kajian
ini juga dapat memberi maklumat kepada guru-guru Sains untuk memperbanyakkan bahan
bantuan mengajar. Kewujudan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit)
ini juga mampu memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Kit ini juga dapat membantu murid-murid menjalankan proses pembelajaran
walaupun guru tidak dapat hadir ke sekolah kerana arahan dan bahan-bahan yang
disediakan di dalam kit ini memudahkan guru lain yang menggantikan guru yang
tidak hadir.
KEPENTINGAN
KEPADA SEKOLAH
Dengan
adanya kajian ini diharapkan dapat membantu pihak sekolah meningkatkan prestasi
murid-murid di dalam setiap penilaian ataupun peperiksaan yang dijalankan di
sekolah dan memberi kefahaman kepada murid-murid terhadap topik yang diajar.
REKABENTUK KAJIAN
Kajian
yang dijalankan adalah satu kajian kes yang berbentuk Penyelidikan dan
Pembangunan (R&D) iaitu kajian ke atas produk baru yang telah dihasilkan.
Kajian dilaksanakan bertujuan melihat keberkesanan ke atas produk tersebut.
Penyelidik menumpukan kepada keberkesanan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) dan juga perubahan-perubahan tingkah laku yang akan berlaku
ketika murid-murid menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit)
dalam menjalankan aktiviti-aktiviti Sains Tahun 5 dalam topik Fasa-fasa Bulan.
REKABENTUK
PEMBELAJARAN BERMODUL
Konsep
rekabentuk ini adalah berdasarkan kepada Huraian Sukatan Pelajaran Sains Tahun
5 Sekolah Rendah dalam Topik yang dipilih iaitu Fasa-fasa Bulan. Kit
Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) ini merupakan set yang direka bagi
memudahkan pembelajaran murid-murid semasa mereka mempelajari topik ini.
REKABENTUK KIT
Rekabentuk
kit ini adalah berdasarkan kepada Huraian Sukatan Pelajaran Sains Tahun 5
Sekolah Rendah. Kit yang dibina mengandungi peralatan yang sesuai dengan topik Fasa-fasa
Bulan. Kit ini direka daripada polisterin, gam/pelekat, kertas, bola ping-pong
dan lain-lain bahan yang boleh diperolehi dengan harga yang murah. Polisterin
dipotong membentuk langit dan bola-bola ping-pong yang disusun dijadikan
sebagai model bulan. Penggunaan biskut Oreo juga diterapkan di dalam kit ini
dengan tujuan member kefahaman yang lebih jelas kepada murid-murid terhadap
tajuk yang diajar. Dari segi keselamatan, Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) ini selamat digunakan kerana ianya tiada menggunakan peralatan
yang tajam dan berbahaya, ringgan, murah dan selamat serta mudah direka.
Aspek
penjimatan dalam Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) ini terbahagi
kepada dua iaitu menjimatkan masa guru dan murid-murid dalam proses P & P
dan kosnya jimat. Ini adalah kerana guru boleh menyampaikan maklumat dengan
mudah. Dari segi kos Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) pula,
kebanyakan bahan yang digunakan boleh diperoleh daripada bahan terbuang
seeperti benang, polisterin dan kertas yang mungkin boleh digunakan daripada
permainan murid-murid atau kanak-kanak. Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) ini boleh digunakan dalam jangka hayat yang agak lama. Sekiranya
berlaku kerosakan, Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) dapat
diselenggara dengan mudah dan cepat. Kit ini sesuai dengan sukatan murid-muridan
kerana ia tahan lasak dan mudah digunakan oleh guru mahupun murid-murid. Kit
ini bukan sahaja sesuai dengan sukatan pelajaran tetapi juga meningkatkan kefahaman
murid-murid untuk topik Sudut Dongak dan Fasa-fasa Bulan. Oleh itu Kit
Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) ini dibina dengan ciri-ciri
tersebut supaya mudah digunakan oleh murid-murid Tahun 5 dalam kumpulan kecil.
INSTRUMEN KAJIAN
Dalam
kajian ini penyelidik menggunakan Ujian Pra dan Pos serta soal selidik untuk
mendapatkan hasil dapatan kajian. Penggunaan soal selidik membolehkan
penyelidik memperolehi maklumat yang banyak dengan perbelanjaan yang sedikit
(Abd. Majid, 2000). Di samping itu, ia merupakan kaedah soal selidik yang
ringkas dan mudah ditadbir. Cadangan jawapan yang dikemukakan akan memudahkan
responden menjawab soalan dengan cepat (Mohd Najib, 1999). Dalam kaedah soal
selidik ini, guru yang mengajar matapelajaran Sains akan menilai dari sudut
kerjasama pelajar dalam kumpulan dan kesesuaian penggunaan Kit Pembelajaran
(Smart Moon Phase Learning Kit) yang direkabentuk. Pelajar pula berpeluang
menilai minat mereka setelah menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit).
Soal
selidik dalam kajian ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian A dan
bahagian B. item-item bagi setiap bahagian seperti dalam jadual 2 dibawah.
Bahagian
A -
Mengandungi soalan yang berkaitan dengan latar belakang responden latar belakang
responden.
Bahagian
B - Mengandungi
item yang terbahagi kepada 3 kategori iaitu aspek minat pelajar terhadap KPB
hanya melibatkan pelajar, aspek kerjasama terhadap Kit Pembelajaran (Smart Moon
Phase Learning Kit) yang melibatkan
pelajar dan guru dan penilain guru terhadap Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) dari Peranan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning
Kit) dalam membantu proses pengajaran dan
pembelajaran.
2.0
PERBINCANGAN
Dapatan
kajian secara keseluruhannya menunjukkan bahawa penggunaan kit pembelajaran
amat penting bagi meningkatkan prestasi dan kefahaman murid tahun 5 dalam tajuk
Fasa-fasa Bulan. Secara umumnya kajian mendapati bahawa penggunaan kit dalam
pengajaran bagi tajuk yang dipilih amat berguna dalam meningkatkan prestasi
murid-murid. Aspek kajian
ini adalah bertujuan untuk meningkatkan prestasi dan kefahaman
murid tahun 5 dalam tajuk Fasa-fasa Bulan
menggunakan Kit Pembelajaran Smart Moon Learning Kit.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa
aspek minat murid-murid terhadap tajuk Fasa-fasa Bulan adalah di tahap yang rendah iaitu
mencatat 10%. Hampir keseluruhan murid-murid menganggap bahawa mereka tidak
berminat terhadap tajuk Fasa-fasa Bulan yang diajar tanpa sebelum
menggunakan kit pembelajaran. Rata-rata murid yang mengikuti sesi pembelajaran
menyatakan bahawa pengajaran yang dilaksanakan oleh guru tidak menarik dan amat
membosankan. Hasil dapatan juga mendapati bahawa rata-rata dalam kalangan murid
tidak dapat memberikan respons dengan baik semasa proses pembelajaran
dilaksanakan di dalam kelas.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa
aspek minat murid-murid terhadap tajuk Fasa-fasa Bulan adalah di tahap yang tinggi iaitu
mencatat 85 %. Hampir keseluruhan murid-murid menganggap bahawa dengan
menggunakan Kit Pembelajaran Smart Moon Learning Kit rasa minat mereka terhadap
Sains iaitu di dalam tajuk Fasa-fasa Bulan kian bertambah. Secara umumnya,
galakan, perangsang dan suntikan semangat dari guru merupakan faktor yang
penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi memupuk minat dan daya
maju murid-murid. Hasil dapatan persoalan kajian yang pertama ini juga di
sokong oleh pengkaji-pengkaji yang lepas. Hasil kajian yang dijalankan oleh
Jainon (1990), didapati bahawa pengajaran menjadi lebih menarik dan berkesan sekiranya
alat bantu mengajar digunakan.
Kemahiran guru mengajar bukan sahaja
terletak kepada kepetahan guru menyampaikan murid-muridan, tetapi juga dari
segi kebolehan guru menggunakan berbagai jenis alat bantu mengajar yang menarik
dan berkesan. Dapatan kajian menunjukkan majoriti responden amat seronok dan
dengan menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit). Ini adalah
kerana ianya dapat memberi rangsangan dan menambah keinginan untuk melakukan
aktiviti Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit). Selaian dari rupa
bentuk Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) yang menarik, setiap murid-murid
dapat melakukan aktiviti Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) secara
bergilir-gilir dan aspek yang paling penting tentang penggunaan Kit
Pembelajaran (ini adalah ia dapat meningkatkan minat serta kefahaman mereka
terhadap tajuk Fasa-fasa
Bulan.
Konsep
pengajaran dan pembelajaran dibentuk berasaskan kepada perubahan strategi yang
berpusatkan murid dan ini membolehkan murid menjalankan aktiviti pembelajaran
secara kumpulan. Menurut kajian mengenai pembelajaran koperatif menunjukan
bahawa proses pembelajaran tersebut boleh membina proses perbincangan di
kalangan murid. Dapatan menyatakan bahawa aspek kerjasama semasa melakukan
aktiviti Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) berada pada tahap
tinggi. Berdasarkan kenyataan hasil daripada kajian yang lepas, tidak dapat dinafikan
lagi keberkesanan yang boleh dibawa oleh alat bantu mengajar dalam proses
pengajaran pembelajaran. Ini bersesuaian dengan kenyataan Slavin (1990),
pengajaran kooperatif merupakan satu kaedah pengajaran yang menggalakkan murid-murid
dalam kumpulan kecil untuk bekerjasama dan tolong menolong antara satu sama
lain dalam proses pembelajaran.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian
murid-murid sebelum penggunaan kit pembelajaran yang dibina rata-rata murid
iaitu sebanyak 60% mendapat markah D. Manakala murid-murid lain sebanyak 5%
mendapat gred E, 10% mendapat gred C, dan hanya 3% sahaja murid mendapat gred
B. Hasil kajian yang dijalankan oleh Ismail Mohd Ali (1997),
didapati bahawa pencapaian murid-murid terhadap pengajaran berada pada tahap
yang rendah lantaran ketiadaan penggunaan bahan bantu mengajar yang mampu
meningkatkan kefahaman merekaterhadap tajuk pembelajaran yang diajar.
Dapatan
kajian menunjukkan bahawa pencapaian rata-rata murid-murid selepas penggunaan
kit pembelajaran yang dibina iaitu sebanyak 45% mendapat markah B. Manakala
murid-murid lain sebanyak 50% mendapat gred A dan hanya 5% mendapat gred C.
Pencapaian yang berbeza dilihat amat ketara berbanding dengan keputusan yang
diperolehi oleh murid-murid sebelum penggunaan kit dilaksanakan dalam
pengajaran tajuk Fasa-fasa Bulan. Peningkatan keputusan yang amat ketara ini
adalah suatu pencapaian postitif yang dilihat menunjukkan perkara yang positif
terhadap penggunaan kit pembalaran dalam tajuk Fasa-fasa Bulan. Dapatan kajian
ini disokong oleh hasil kajian yang dijalankan oleh Koay,
Chung Chuan (1995), yang mendapati
bahawa pencapaian murid akan bertambah selaras dengan keberkesanan
penggunaan alat bantu mengajar yang digunakan dalam pengajaran di dalam kelas.
Beberapa
kajian yang telah dijalankan terdahulu menunjukkan penggunaan modul sebagai
alat bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran memberi kesan yang
positif (Sharifah Alwiah, 1981, Klik, 1982). Para penyelidik berpendapat bahawa
pembelajaran bermodul telah memberi peluang kepada murid merancang dan
berkembang dalam aspek kognitif serta menyebabkan pembelajaran murid-murid
dengan lebih berkesan kerana ianya mewujudkan sikap kerjasama, berbagai idea
antara ahli di dalam kumpulan dapat disumbangkan. Menurut pendapat Ornestin
(1959) pula, kerjasama ahli-ahli dalam kumpulan dapat membentuk fikiran yang
sihat dan menyemaikan nilai-nilai positif serta keyakinan diri, fikiran positif
serta percaya mempercayai, perhubungan yang baik, bantu membantu dan
mengurangkan konflik
hubungan
antara satu sama lain.Oleh itu hasil daripada dapatan kajian, Kit Pembelajaran
(Smart Moon Phase Learning Kit) ini sesuai digunakan di dalam mata pelajaran
Sains di dalam tajuk sudut dongak dan sudut tunduk kerana ianya dapat memupuk
nilai-nilai murni dan selain itu penggunaan ini dapat member keyakinan,
menimbulkan minat, memudahkan pemahaman dan berbagai lagi.
Merujuk
kepada dapatan kajian, secara keseluruhan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase
Learning Kit) yang dibina amat bersesuaian dan bertepatan dalam matapelajaran
yang diajar. Dalam mengenalpasti kesesuaian ini, penilaian diukur dari
kesesuaian Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit), alat dan komponen
mengikut garis panduan dalam tajuk ini. langkah kerja dan isi pelajarannya
mengikut sukatan dalam pelajaran sudut dongak dan sudut tunduk dan yang
pentingnya penggunaan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit) dapat membantu di dalam proses pembelajaran
dan pengajaran guru. Menurut Rizan Ba dalam Pentas Dunia yang bertajuk
“Pengajaran Guru Harus Kreatif, 1994 catatan K.J Yeo (1996), menyatakan bahawa
penggunaan alat bantu mengajar bukan sahaja boleh merangsang minda pelajar
untuk mengetahui secara mendalam tentang sesuatu isi pelajaran, tetapi juga
memberikan peluang untuk murid mencuba menggunakan alat-alat itu sendiri
sebagai salah satu kemahiran dan pengalaman baru dalam hidup mereka. Selain
daripada itu, guru yang hanya menggunakan penyampaian secara lisan selalu
mendapati murid-muridnya tidak dapat mengaitkannya dengan pembelajaran baru
dengan pembelajaran sedia ada.
Hasil
daripada dapatan juga didapati Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit)
yang dibina mengikut garis panduan di dalam sukatan pelajaran. Hasilnya semua
mereka sependapat bahawa kit yang dibina sesuai dan memenuhi keperluan Sukatan
Pelajaran Sains Tingkatan 4 yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Korikulum
dan Kementerian Pendidikan Malaysia serta ia mencatat peratusan yang tinggi.
Daripada kajian yang lepas, Kamalularifin (1998) telah menghasilkan Kit
Pengajaran Bermodul di dalam mata pelajaran Sains Alam dan Fizikal dimana dalam
kajian beliau guru bersetuju bahawa kit yang dibina mempunyai objektif
pembelajaran dapat dicapai diakhir penggunaannya. Begitu juga aktiviti yang
terdapat di dalam kit tersebut yang mana guru bersetuju bahawa kit dapat
meningkatkan prestasi pelajaran disamping dapat membantuguru mengatur
pengajarannya dengan cara mempelbagaikan kegiatan untuk murid-muridnya.
Hasil daripada dapatan juga
mendapati bahawa melalui penggunaan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning
Kit) sebelum pembelajaran menunjukkan bahawa berlaku rata-rata murid iaitu seramai
6 orang murid perempuan mendapat keputusan D manakala murid lelaki pula seramai
11 orang mendapat keputusan A. Seramai 2 orang murid perempuan mendapat B
manakala murid lelaki seramai 4 orang. Seramai 2 orang murid lelaki mendapat keputusan
B.
Hasil daripada dapatan juga
mendapati bahawa melalui penggunaan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning
Kit) selepas pembelajaran berlaku suatu peningkatan yang amat drastik bagi
pencapaian murid-murid khususnya iaitu seramai 6 orang murid perempuan berjaya
mendapat A manakala murid lelaki pula seramai 4 orang mendapat A. Seramai 6
orang murid perempuan mendapat B manakala murid lelaki seramai 4 orang. Seramai
2 orang murid mendapat C manakala murid perempuan adalah seramai 3 orang.
Hasil
daripada dapatan kajian juga mendapati bahawa rata-rata dalam kalangan murid
menyatakan bahawa mereka gembira dan memahami isi kandungan pelajaran yang
diajar oleh guru apabila menggunakan kit pembelajaran yang disediakan. Respon
murid-murid yang menyatakan demikian adalah sebagaimana berikut;
“ Saya rasa sungguh seronok bila belajar
kali ni cikgu!, senang nak faham”
(P1B2L3)
“Senang nak ingat fasa-fasa bulan ni
kalau guna permainan oreo ni”
(P5B7L3)
“Cikgu, seronokla guna alat ni untuk
belajar tajuk ni, saya seronok”
(P9B7L8)
Hasil
daripada dapatan kajian secara secara keseluruhannya mendapati bahawa rata-rata
dalam kalangan murid-murid berasa berpuas hati dengan penggunaan Smart Moon
Phase Learning Kit lantaran mereka diberi peluang untuk menerokai sendiri
elemen-elemen yang terkandung di dalam sesi pembelajaran yang diajar oleh guru
mereka.
GAMBAR PELAKSANAAN PENGGUNAAN KIT
“SMART MOON PHASE LEARNING KIT” SEMASA SESI P&P DILAKSANAKAN DI DALAM
KELAS
|
Murid-murid sedang menjalankan aktiviti
permainan “Oreo Moon”
|
Murid-murid sedang menjalankan aktiviti
permainan “Oreo Moon”
|
GAMBAR PELAKSANAAN PENGGUNAAN KIT
“SMART MOON PHASE LEARNING KIT” SEMASA SESI P&P DILAKSANAKAN DI DALAM
KELAS
|
3.0
CADANGAN
LANJUTAN
Berdasarkan
kajian yang dilaksanakan, didapati bahawa sesetengah murid memerlukan
pendekatan yang berbeza dalam memahami tajuk Fasa-fasa bulan. Oleh yang
demikian, suatu kajian yang menggunakan pendekatan yang berbeza perlu dilakukan
bagi mengenalpasti kaedah yang sebenar untuk mereka memahami fasa-fasa bulan
dengan lebih baik. Kaedah pengajaran yang menggunakan bahan bantu belajar yang
lebih interaktif (digital) atau
penggunaan bahan-bahan media seperti lagu atau akronim dilihat mampu
meningkatkan keupayaan murid-murid dalam memahami dan mengingati fakta-fakta
yang terkandung di dalam tajuk Fasa-fasa Bulan. Kajian seterusnya perlu
dilaksanakan menggunakan kaedah kutipan data yang berbeza bagi mendapatkan data
yang lebih tepat dan jitu.
4.0
KESIMPULAN
Kajian
ini dijalankan untuk meningkatkan prestasi murid-murid Tahun 5 dalam tajuk
Fasa-fasa Bulan. Melalui kajian ini pengkaji telah berjaya menambahbaik
pengajaran sains menggunakan Kit Pembelajaran (Smart Moon Phase Learning Kit)
untuk meningkatkan prestasi sains murid-murid Tahun 5 dalam tajuk Fasa-fasa
Bulan bagi tema Menyiasat Bumi dan Alam Semesta. Penggunaan kit pembelajaran
yang dicipta juga dapat memberikan keyakinan dan keseronokan menjalankan proses
pengajaran dan pembelajaran berbantukan kepada model fasa-fasa bulan dan
aktiviti menggunakan biskut oreo. Selain itu juga kefahaman murid-murid dapat
dipertingkatkan dengan wujudnya penggunaan carta yang dimuatkan bersama dengan
kit pembelajaran yang dicipta. Kursus-kursus berkaitan multimedia juga perlu
diperluaskan dari masa ke semasa. Sekiranya semua perkara ini dapat
dilaksanakan, penyelidik yakin tahap pendidikan negara akan berkembang seiring
dengan teknologi kini
5.0
LAMPIRAN
MODEL FASA BULAN
MODEL FASA BULAN
Model Fasa Bulan digunakan oleh murid
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan di dalam kelas.
Guru akan menggunakan kit ini semasa
fasa “Eliciting of Ideas” atau penjaan idea.
Murid–murid dibenarkan untuk
menggunakan model ini dengan pengawasan oleh guru bagi mempelajari
tajuk fasa bulan dengan lebih
berkesan.
|
PERMAINAN “OREO MOON”
Permainan ini menggunakan Biskut Oreo
sebenar bagi menarik minat murid-murid dalam mempelajari tajuk fasa-fasa
bulan. Semasa melaksanakan permainan ini
guru-guru akan menunjukkan cara-cara penggunaannya dan menjelaskan
fenomena fasa-fasa bulan berdasarkan biskut-biskut oreo yang disusun oleh
murid-murid di atas pinggan.
|
PERMAINAN “OREO MOON”
PETA MINDA FASA-FASA BULAN
***Gambar yang dilampirkan adalah antara
sebahagian tayangan powerpoint yang disediakan di dalam slide powerpoint.
PENGGUNAAN CARTA
Carta digunakan oleh guru semasa fasa
“Eliciting of Ideas” atau Penjanaan Idea bagi memudahkan proses memahami
dan mengingat fakta yang terkandung dalam tajuk fasa bulan.
|
PENGGUNAAN CARTA
Carta digunakan oleh guru semasa fasa
“Eliciting of Ideas” atau Penjanaan Idea bagi memudahkan proses memahami
dan mengingat fakta yang terkandung dalam tajuk fasa bulan.
|
PENGGUNAAN CARTA
Carta digunakan oleh guru semasa fasa
“Eliciting of Ideas” atau Penjanaan Idea bagi memudahkan proses memahami
dan mengingat fakta yang terkandung dalam tajuk fasa bulan.
|
PENGGUNAAN CARTA
Carta digunakan oleh guru semasa fasa
“Eliciting of Ideas” atau Penjanaan Idea bagi memudahkan proses memahami
dan mengingat fakta yang terkandung dalam tajuk fasa bulan .
|
KEPUTUSAN
PELAJAR
SEDERHANA
|
KEPUTUSAN
PELAJAR
CEMERLANG
|
RUJUKAN
Ainon dan Abdullah (1994). “Teknik
Berfikir : Konsep dan Proses”. Edisi Pertama,
Kuala Lumpur. Utusan
Publications & Distributiors Sdn. Bhd.
Atan long (1984). “Psikologi
Pendidikan” Kuala Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asiah
Abu Samah (1990). “Ke Arah Pendidikan Bermutu Melalui Penerapan Teknologi
Atan Bin Long (1976).
Psikologi Pendidikan. Penerbit Adabi Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Brown,
T. (1987) Language Interaction Pattens in Lessons Featuring Mathematical
Investigations. PhD thesis, University of
Southampton.
Bloom, B.S terjemahan oleh Abdullah
Junus (1989). “Taksonomi Objektif Pendidikan” Kuala Lumpur Dewan Bahasa dan Pustaka.
Bahagian Perancangan
dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Murid-muri dan Malaysia. (2008). Buku Manual Kajian Tindakan Edisi Ketiga.
Putrajaya: Penerbit BPPDP, KPM.
Connel, W.F. (1981). “Asas
Pendidikan”, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka
Educational For All.
(1989). “Bulliten Of The UNESCO Principal Office For Asia And The Pasific”.
Fatimah Ali (1980). “Media Mudah
Untuk Pengajaran. Pemilihan dan Pengeluaran”.
Kertas.Kerja Konsep
V, Persatuan suluh Budiman.
Ismail Mohd Ali (1997). “Satu
Penilaian Kajian Kes : Kit Pengajaran & Pembelajaran
Mata
Pelajaran Sains Sekolah Rendah (Teknologi Tahun 5)”. Tesis Sarjana Muda
TeknologiSerta Pendidikan (Kejuruteraan Awam), Universiti Teknologi Malaysia.
Koay, Chung Chuan (1995). “Satu
Tinjauan Pengalaman Menggunakan Alat Bantu
Mengajar(ABM)
Di Kalangan Guru-Guru Ketukangan (Yang melanjutkan pengajian di UTM) semasa di
Sek. Men. Vokasional”.
Tesis Sarjana Muda Teknologi Pendidikan (Kejuruteraan Jentera)
Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd Majid Konting (1994). “Kaedah
penyelidikan Pendidikan”. Kuala Lumpur
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rizam, H.H (1994). “Pengajaran Guru
Harus Kreatif”. Pentas Dunia.
Kuala Lumpur. 20 Nov 1994.
Yeo, K.J (1986). “Amalan Penggunaan
Alat Bantu Mengajar Dalam Pengajaran
Dan
Pembelajaran Di Kalangan Guru Sekolah Menengah”. Tesis S. Sains
(Teknologi Pendidikan) Universiti Teknologi Malaysia.
1 comment:
Assalamualaikum tuan...bagus kajian tindakan ini.
boleh saya lihat contoh soalan soal selidik yg dibuat
Post a Comment