RANCANGAN PELAJARAN HARIAN FASA BULAN (Berdasarkan Model Konstruktivisme Needham 5-Fasa)
(Berdasarkan Model Konstruktivisme Needham 5-Fasa)
Langkah
/ Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran
Dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi/
Orientasi
(5 minit)
9.00pagi –
9.05 pagi
|
Pengenalan
kepada kejadian fasa-fasa bulan dan putaran planet
|
Guru menayangkan video fenomena
gerhana kepada murid-murid.
2. Guru bertanya kepada apakah yang
sedang berlaku dalam video yang ditayangkan itu tadi.
3. Guru memperkenalkan tajuk pelajaran yang akan diajar pada
hari berkenaan.
|
Murid menonton video yang sedang
ditayangkan.
2. Murid memberikan jawapan kepada
soalan yang diberikn oleh guru.
Murid mendengar maklumat yang
diberikan oleh guru tentang pelajaran yang akan mereka pelajari pada hari
berkenaan.
|
STRATEGI / TEKNIK:
Tayangan
Video
Soalan
Verbal
1.
BBM:
Video
LCD Projector
PENILAIAN:
Soalan Verbal
KPS:
Memerhati
KMS:
Tiada
KBKK:
Meneliti atau
sebahagian dan keseluruhan
Menerangkan sebab
Membuat ramalan
NILAI MURNI:
Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam
sekeliling.
|
Pencetusan Idea
(10 minit)
9.05pagi –
9.15 pagi
|
Pengetahuan
berkaiatan dengan kejadian siang dan malam serta fasa-fasa bulan.
|
Guru membahagikan murid-murid
kepada beberapa kumpulan.
Guru memberikan sehelai kertas
mahjong kepada setiap kumpulan dan mengarahkan setiap kumpulan untuk
menampalkan nama-nama fasa pada kertas mahjong berdasarkan kad yang diterima.
3. Guru meminta murid menyatakan nama-nama fasa bulan yang diketahui oleh
murid-murid.
Guru menayangkan
gambar-gambar fasa bulan melalui tayangan powerpoint dan memberi jawapan
kepada soalan kuiz ringkas itu tadi.
|
Murid berada didalam kumpulan
sebagaimana yang telah ditetapkan oleh guru.
Ahli kumpulan
menampalkan nama-nama fasa bulan
berdasarkan kad yang mereka terima.
3.
Murid menyatakan nama-nama fasa
bulan yang mereka ketahui.
Murid memerhati gambar-gambar fasa
bulan ditayangkan di dalam tayangan Power Point dan mendengar penerangan
guru.
|
STRATEGI / TEKNIK:
Kerja
berkumpulan
1.
BBM:
Kertas mahjong
Gambar fasa bulan
Nama fasa bulan
PENILAIAN:
Latihan Kumpulan
KPS:
Memerhati
Membanding dan membezakan
Mencirikan
KMS:
Tiada
KBKK:
Membuat sekuan
membuat ramalan
Menyusul periksa
andaian
Menjana idea
Membuat keputusan
Menyelesaikan
masalah
NILAI MURNI:
Berani Mencuba
Berfikir Secara Rasional
|
Penstrukturan
semula idea
(20 minit)
9.15pagi –
9.30 pagi
|
Putaran bumi pada paksinya.
Perubahan bayang-bayang akibat perubahan putaran
bumi.
Peredaran bulan mengelilingi
matahari.
Kejadian siang dan malam melalui
pantulan cahaya matahari dan bulan.
|
Guru memberikan lembaran kerja
ringkas kepada murid untuk digunakan semasa PdP.
Guru menunjukkan tayangan Power
point kepada murid-murid tentang kejadian siang dan malam, perubahan bayang-bayang
akibat putaran bumi.
Guru menunjukkan tayangan video
berkaitan dengan kejadian fasa-fasa bulan.
INOVASI 1
(CARTA)
Guru menjelaskan kepada
murid-murid tentang kejadian fasa-fasa bulan menggunakan carta/peta minda yang
telah diinovasikan.
INOVASI 2
(MODEL FASA BULAN)
Guru menjelaskan kepada
murid-murid secara bergilir tentang fasa-fasa bulan menggunakan model
fasa-fasa bulan yang disediakan oleh guru.
|
Murid mengambil lembaran kerja
yang diberikan oleh guru.
Murid memerhati dan mendengar
penjelasan yang diberikan oleh guru melalui tayangan slide Power Point.
Murid memerhati dan mendengar
penjelasan yang diberikan oleh guru melalui tayangan Video.
Murid mendengar
penjelasan oleh guru dan membuat catatan di dalam lembaran kerja yang
diberikan oleh guru.
Murid mendengar
penjelasan oleh guru berdasarkan penjelasa yang dibuat menggunakan model
fasa-fasa bulan.
Murid-murid mencuba
sendiri model fasa bulan yang disediakan oleh guru.
|
STRATEGI / TEKNIK:
Latihan
individu
1.
BBM:
Lembaran Kerja
PENILAIAN:
Soalan latihan
KPS:
Memerhati
Membanding dan membezakan
Mencirikan
KMS:
Tiada
KBKK:
Meneliti atau
sebahagian dan keseluruhan
Mengesahkan sumber
maklumat
Menjana idea
NILAI MURNI:
Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam
sekeliling.
Rajin dan tabah dalam menjalankan atau menceburi
sesuatu perkara.
Menyedari bahawa sains merupakan salah satu cara
untuk memahami alam.
Menghargai keseimbangan alam semula jadi
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan
|
Penggunaan idea
(5 minit)
9.30pagi –
9.35 pagi
|
Penggunaan idea yang diperolehi
murid semasa proses Penstrukturan
semula idea dalam lembaran kerja yang diberikan.
|
INOVASI 3
(PERMAINAN OREO)
Guru memberikan 8 keping biskut Oreo kepada
setiap kumpulan.
Guru meminta murid-murid supaya menyusun biskut
oreo yang diberikan dengan membentuk krim biskut berkenaan menjadi
bentuk-bentuk fasa bulan sebagaimana yang mereka pelajari.
Guru meminta murid untuk melabelkan dan
menamakan fasa-fasa bulan berkenaan dan disusun di atas sehelai kertas A4.
|
Murid mengambil biskut oreo yang diberikan oleh
guru.
Murid mengadakan perbincangan bersama-sama
dengan rakan sekumpulan tentang bagaimana untuk membentuk fasa-fasa bulan
menggunakan biskut tersebut.
Murid membentuk biskut oreo menjadi fasa-fasa
bulan dan seterusnya menyusun serta melabel biskut berkenaan.
|
STRATEGI / TEKNIK:
Soalan
Verbal
1.
BBM:
Lembaran Kerja
PENILAIAN:
Lembaran Kerja
KPS:
Memerhati
Membanding dan membezakan
Mencirikan
KMS:
a) Menggunakan dan mengendalikan
peralatan dan bahan sains dengan betul.
b) Menyimpan peralatan dan bahan
sains dengan betul dan selamat.
c) Mengendalikan spesimen dengan
betul dan cermat.
d) Melakar spesimen, peralatan dan
bahan sains dengan tepat.
KBKK:
Membanding beza
Mengklasifikasi
atau mengkategori
Meneliti atau
sebahagian dan keseluruhan
Membuat ramalan
Menjana idea
Membuat keputusan
Menyelesaikan
masalah
NILAI MURNI:
Berfikiran kritikal dan analitis
Luwes dan berfikiran terbuka
Berani Mencuba
Berfikir Secara Rasional
|
Renungan kembali
(5 minit)
9.35pagi –
9.40 pagi
|
Kesimpulan
bagi pelajaran hari berkenaan
|
Guru meminta murid-murid membuat
kesimpulan bagi pelajaran yang dipelajari pada hari berkenaan.
|
Murid membuat kesimpulan bagi
pelajaran yang dipelajari pada hari berkenaan.
|
STRATEGI / TEKNIK:
Soalan Verbal
BBM:
PENILAIAN:
Soalan
KPS:
Memerhati
Membanding dan membezakan
Mencirikan
KMS:
Tiada
KBKK:
Membanding beza
Mengklasifikasi
atau mengkategori
Meneliti atau
sebahagian dan keseluruhan
Membuat ramalan
Menjana idea
Membuat keputusan
Menyelesaikan
masalah
NILAI MURNI:
a)
Menyedari bahawa sains
merupakan salah satu cara untuk memahami alam.
b)
Menghargai keseimbangan
alam semula jadi
c)
Mensyukuri nikmat yang
dikurniakan Tuhan
d) Berfikiran kritikal dan analitis.
|
No comments:
Post a Comment